Αριθμ. ΔΑΕΦΚ/2799/2015/Α325/2.2.2016 Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015 σε περιοχές του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περι

Αριθμ. ΔΑΕΦΚ/2799/2015/Α325/2.2.2016 Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015 σε περιοχές του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περι

Αριθμ. ΔΑΕΦΚ/2799/2015/Α325

(ΦΕΚ Β' 548/2-3-2016)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου πέμπτου του Ν. 1190/1981 (Φ.Ε.Κ. 203/Α'/30.07.1981) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 1, παρ. 42 και 43 του Ν. 2412/1996 «Μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργικό Συμβούλιο σε άλλα Κυβερνητικά όργανα και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 123/Α'/17.06.1996).

2. Τις διατάξεις της από 28.07.1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Ν. 867/1979 (Φ.Ε.Κ. 24/Α'/07.02.1979).

3. Τις διατάξεις του άρθρου 2 της από 26.03.1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 1190/1981 (Φ.Ε.Κ. 203/Α'/30.07.1981).

4. Τις διατάξεις του Ν. 128/1975 (Φ.Ε.Κ. 178/Α'/28.08.1975) «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων τινών αναφερομένων εις την λειτουργία του χρηματοδοτικού συστήματος», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

5. Τις διατάξεις του άρθρου 3, παρ. 3, τελευταίο εδάφιο του Ν. 1266/1982 (Φ.Ε.Κ. 81/Α') «Περί οργάνων ασκήσεως της νομισματικής, πιστωτικής και συναλλαγματικής πολιτικής και άλλες διατάξεις» όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 25, παρ. 6 του Ν. 1418/1984 (Φ.Ε.Κ. 23/Α') «Περί Δημοσίων Έργων και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων».

6. Τις διατάξεις του άρθρου 22 του Ν. 2362/1995 (Φ.Ε.Κ. 247/Α'/27.11.1995) «Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» καθώς και αυτές των άρθρων 20, 23, 77, 79 και 80 του Ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας - δημόσιο λογιστικό» (Φ.Ε.Κ. 143Α').

7. Τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 2576/1998 (Φ.Ε.Κ. 25/Α'/09.02.1998) «Βελτίωση των διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις» όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 84 του Ν. 4313/2014 (Φ.Ε.Κ. 261/Α'/17.1.2014).

8. Το Ν. 3861/2010 (Φ.Ε.Κ. 112/Α'/13.07.2010) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια" και άλλες διατάξεις».

9 Τις διατάξεις του άρθρου 129 του Ν. 4199/2013 (Φ.Ε.Κ. 216/Α'/11.10.2013) «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις».

10. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (Φ.Ε.Κ. 98/Α'/22.04.2005).

11. Τις διατάξεις του Π.Δ. 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Φ.Ε.Κ. 194Α').

12. Το Π.Δ. 109/2014 (Φ.Ε.Κ. 176/Α'/29.08.2014) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».

13. Τα άρθρα 1 και 2 του Π.Δ. 24/2015 (Φ.Ε.Κ. 20/Α'/ 27.01.2015) που αφορούν στη σύσταση των Υπουργείων «Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης» και «Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού» αντί-στοιχα.

14. Το Π.Δ. 25/2015 (Φ.Ε.Κ. 21/Α'/27.01.2015) «Διορισμός Αντιπροέδρου Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» και τη διόρθωση σφάλματος (Φ.Ε.Κ. 22/Α'/30.01.2015).

15. Το Π.Δ. 27/2015 (Φ.Ε.Κ. 31/Α'/21.3.2015) «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών».

16. Το Π.Δ. 45/2015 (Φ.Ε.Κ. 73/Α'/06.7.2015) «Διορισμός Υπουργού Οικονομικών».

17. Την υπ' αρ. Υ144/2015 απόφαση (Φ.Ε.Κ. 483/Β'/ 30.3.2015) με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού».

18. Την υπ' αρ. οικ.20669/30.3.2015 απόφαση διορισμού του Γενικού Γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

19. Τη με αρ. πρωτ. οικ. 33497/456/29.5.2015 (Φ.Ε.Κ. 1008/Β/29.05.2015) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού με θέμα «Μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής «με εντολή Αναπληρωτή Υπουργού» στους: Γενική Γραμματέα επί θεμάτων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως αυτά ορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1β του Π.Δ. 109/2014, Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γενικό Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και στους Προϊστάμενους Γενικών Διευθύνσεων, Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Προϊσταμένους Τμημάτων του Π.Δ. 109/2014, όπως ισχύει» η οποία εξακολουθεί να ισχύει μέχρι την ανάκληση της από το αρμόδιο όργανο (αρ. 54 παρ. 4 του Π.Δ. 63/2005, Φ.Ε.Κ. Α' 98).

20. Την υπ' αριθμ. 105755/14.10.2015 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Αλέξανδρο Χαρίτση» (Φ.Ε.Κ. 2222/Β'/15.10.2015).

21. Την υπ' αριθμ. πρωτ. Δ16α/04/773/29.11.1990 (Φ.Ε.Κ. 746/Β'/30.11.1990) κοινή απόφαση του Υπουργού Προεδρίας και του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «περί εξαιρέσεως διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών».

22. Την υπ' αριθμ. πρωτ. 50148/542/24.06.1992 (Φ.Ε.Κ. 420/Β'/01.07.1992) κοινή απόφαση των Υπουργών Εθν. Οικονομίας, Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου «Περιστολή δαπανών Δημοσίου Τομέα».

23. Την υπ' αριθμ. πρωτ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 (Φ.Ε.Κ. 3201/Β'/30.12.2011) απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.Δ. «Τιμολόγιο υπολογισμού της δαπάνης των εργασιών επισκευής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση) και της αντίστοιχης Στεγαστικής Συνδρομής».

24. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 (OJL 187, 26.6.2014, p. 1-78) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά και κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (και ιδίως το άρθρο 50).

25. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 702/2014 της Επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 (OJL 193, 1.7.2014, p. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (και ιδίως το άρθρο 30).

26. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 (L 369, 24.12.2014, p. 37-63) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ιδίως το άρθρο 44).

27. Τον ορισμό της «επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 651/2014, το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 702/2014 και το άρθρο 1 του παραρτήματος Ι του Κανονισμού 1388/2014.

28. Το υπ' αρ. πρωτ. 73/1.4.2015 αίτημα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015.

29. Το υπ' αρ. πρωτ. 4185/5.6.2015 έγγραφο της Δ/νσης Τεχνικών Έργων Δωδ/σου της Γενικής Δ/νσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με το οποίο υποβλήθηκαν στοιχεία για τις πληγείσες επιχειρήσεις του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015.

30. Το υπ' αρ. πρωτ. 134/8.6.2015 έγγραφο του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας Δωδ/σου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με το οποίο διαβιβάστηκε στην υπηρεσία μας η έκθεση ελέγχου της επιτροπής εντοπισμού και καταγραφής ζημιών σε κατοικίες του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που επλήγησαν από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015.

31. Το υπ' αρ. πρωτ. 2730/22.6.2015 έγγραφο του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με το οποίο υποβλήθηκε στην υπηρεσία μας ο πίνακας πορισμάτων των αυτοψιών σε κατοικίες του Δήμου Λέρου που επλήγησαν από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015.

32. Τις έκτακτες στεγαστικές και λοιπές ανάγκες, που έχουν δημιουργηθεί στους κατοίκους του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015.

33. Το γεγονός ότι οι πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ορίζονται ως φυσική καταστροφή.

34. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλούνται οι ακόλουθες δαπάνες:

Α) Σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της ΣΑΕ 069, δαπάνη ύψους € 94.336 περίπου για την παροχή Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και των εξόδων κίνησης των μηχανικών που θα διενεργήσουν αυτοψίες.

Β) Σε βάρος του λογαριασμού του Ν. 128/1975 (Φ.Ε.Κ. 178/Α'/28.08.1975), δαπάνη ύψους € 28.800 περίπου για την κάλυψη των τόκων των χορηγούμενων δανείων.

και επειδή,

- από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015 που εκδηλώθηκαν σε περιοχές του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε πολλά κτίρια,

αποφασίζουμε:

1. ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΠΛΗΜΜΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ

1.1 Εφαρμόζουμε αναλόγως τις διατάξεις της από 28.07.1978 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ σεισμών 1978 εις περιοχή Βορ. Ελλάδος κ.λπ.», η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους Νόμους 867/1979 (Φ.Ε.Κ. 24/Α'/ 07.02.1979), 1048/1980 (Φ.Ε.Κ. 101 Α'), 1133/1981 (Φ.Ε.Κ. 54 Α') και 1190/1981 (Φ.Ε.Κ. 203/Α'/30.07.1981), όπως ορίζεται στο άρθρο 10 του Ν. 2576/1998 (Φ.Ε.Κ. 25/Α'/09.02.1998) το οποίο τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του Ν. 4313/2014 (Φ.Ε.Κ. 261/Α'/17.12.2014) καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις που ισχύουν σήμερα, για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στα κτίρια από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015, οι οποίες ορίζονται ως φυσική καταστροφή και στα διοικητικά όρια του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

1.2 Το έργο της αποκατάστασης των ζημιών σε κτίρια, από τις πλημμύρες της 27ης και 28ης Μαρτίου 2015 που έπληξαν περιοχές του Δήμου Λέρου της Περιφερειακής Ενότητας Καλύμνου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, αναλαμβάνει η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.) η οποία εφεξής στην παρούσα απόφαση θα αποκαλείται «αρμόδια Υπηρεσία».

2. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ

Οι ιδιοκτήτες (ή όλοι οι συνιδιοκτήτες) των κτιρίων που έχουν πληγεί από τις προαναφερόμενες πλημμύρες προκειμένου να τους χορηγηθεί Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) για την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν προκληθεί σε αυτά, πρέπει να υποβάλουν στην αρμόδια Υπηρεσία αρχική αίτηση:

α) για τη διενέργεια αυτοψίας στο πληγέν κτίριο, εφόσον επιθυμούν τον έλεγχο του, εντός τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. της παρούσας απόφασης. Η αίτηση αυτή θα συνοδεύεται από τίτλους ιδιοκτησίας, οδοιπορικό σκαρίφημα και φωτογραφίες του πληγέντος κτιρίου.

ή

β) για απ' ευθείας έκδοση Άδειας Επισκευής και χορήγηση Στεγαστικής Συνδρομής, εντός ενός (1) έτους από τη δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. της παρούσας απόφασης συνοδευόμενη από πλήρη φάκελο μελέτης επισκευής.

3. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

3.1 Στις περιοχές που οριοθετούνται με την παρούσα απόφαση χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία Στεγαστική Συνδρομή (Σ.Σ.) για την επισκευή ή την ανακατασκευή των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες από τις προαναφερόμενες πλημμύρες.

3.2 Δικαιούχοι Σ.Σ. είναι οι ιδιοκτήτες κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα των κτιρίων που έχουν υποστεί βλάβες και χρήζουν επισκευής ή ανακατασκευής, όπως αναλυτικότερα περιγράφεται στα επόμενα. Σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, κάθε ιδιοκτήτης είναι δικαιούχος κατά το ποσοστό της ιδιοκτησίας του επί του κτιρίου.

3.3 Η Σ.Σ. συνίσταται από 60% Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία και από 40% Άτοκο Δάνειο (Α.Δ.) για τους δικαιούχους δανειολήπτες που χορηγείται από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.

3.4 Σε περίπτωση που στον ίδιο ιδιοκτήτη ανήκαν την ημέρα της πλημμύρας, περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες λειτουργικά ανεξάρτητες, είτε αυτές αποτελούν διηρημένες ιδιοκτησίες, είτε όχι, Δ.Κ.Α. δικαιούται μόνο για uia από αυτές, την οποία επιλέγει ο ίδιος με Υπεύθυνη Δήλωση του. Για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες χορηγείται το σύνολο της Σ.Σ. εξολοκλήρου υπό μορφή Α.Δ.

3.5 Για κατοικίες, αποθήκες οποιασδήποτε χρήσης, στάβλους, αγροτικά κτίρια καθώς και αγροικίες εποχιακής χρήσης, χορηγείται Σ.Σ. με ανώτατο όριο επιφάνειας τα 150 τ.μ. ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

3.6 Για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητα της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία) χορηγείται Σ.Σ. για επιφάνεια μέχρι 6 τ.μ. και με ανώτατο όριο συνολικής επιφάνειας κατοικίας και βοηθητικού χώρου τα 150 τ.μ..

3.7 Για κτίρια με περισσότερες ανεξάρτητες ιδιοκτησίες (που καθορίζονται είτε με σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, είτε από την αυτόνομη λειτουργικότητα τους) ο κάθε ιδιοκτήτης δικαιούται επιπλέον Σ.Σ. ανάλογη με το ποσοστό ιδιοκτησίας του επί των κλειστών κοινοχρήστων χώρων και της pilotis και μέχρι εμβαδού 30 τ.μ. συνολικά.

3.8 Για κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), χορηγείται Σ.Σ. μέχρι εμβαδού 15 τ.μ..

3.9 Για Ιερούς Ναούς, χορηγείται Σ.Σ. επί του συνόλου της επιφάνειας του πληγέντος κτιρίου.

3.10 Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κτηνοτροφικές μονάδες και αγροτικές αποθήκες καθώς και κτίρια κοινωφελούς χρήσης, που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, η επιφάνεια θα διαιρείται σε τμήματα των 150 τ.μ. Το προκύπτον τελικώς, μετά την ως άνω διαίρεση, υπόλοιπο τμήματος, αν έχει επιφάνεια μέχρι και 50 τ.μ. θα αμελείται, ενώ αν είναι πάνω από 50 τ.μ., τότε θα χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το εμβαδόν του. Κάθε τμήμα με επιφάνεια 150 τ.μ. αντιμετωπίζεται ως ιδιοκτησία λειτουργικά ανεξάρτητη. Ως εκ τούτου για το πρώτο τμήμα η Σ.Σ. θα αποτελείται κατά 60% από Δ.Κ.Α. και κατά 40% από Α.Δ., ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα μόνο από Α.Δ..

3.11 Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα από το Υ.ΠΕ.Κ.Α. ή το πρώην Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ή από το Υπουργείο Πολιτισμού, (όπως αναφέρεται στο Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού) ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας, χορηγείται Σ.Σ. ως ακολούθως:

α) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται Σ.Σ. με ανώτατο όριο επιφάνειας τα 150 τ.μ. ανά λειτουργικά ανεξάρτητη ιδιοκτησία.

β) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολο τους, χορηγείται Σ.Σ. επί του συνόλου της επιφάνειας του πληγέντος κτιρίου.

3.12 Στις περιπτώσεις που δε χορηγείται στον δικαιούχο δάνειο από Πιστωτικό Ίδρυμα ή ο ίδιος δεν επιθυμεί τη λήψη του, δύναται να λάβει μόνο τη Δ.Κ.Α. από την αρμόδια Υπηρεσία.

3.13 Δε χορηγείται Στεγαστική Συνδρομή στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) σε κτίρια που κατά την ημέρα της πλημμύρας ήταν εγκαταλειμμένα κατά την κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας.

Εγκαταλειμμένο κτίριο, είναι το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης όπως π.χ. έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες στα δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.), που εμφανώς προϋπήρχαν της πλημμύρας και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.

Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού του εγκαταλελειμμένου πρέπει το κτίριο να ήταν στοιχειωδώς κατοικήσιμο πριν το συμβάν και ο ιδιοκτήτης να προσκομίσει στοιχεία που ενισχύουν την άρση του εγκαταλειμμένου, όπως δηλώσεις (Ε1), (Ε2), (Ε9), Βεβαιώσεις Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω.) των τελευταίων τριών (3) προηγούμενων ετών από την πλημμύρα.

β) σε κτίρια πρόχειρης κατασκευής (π.χ. κτίρια από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.).

3.14 Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις ισχύουν επιπλέον τα ακόλουθα:

α) Η Σ.Σ. και τυχόν άλλες πληρωμές που λαμβάνονται για την αποκατάσταση των ζημιών των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 100% του κόστους αποκατάστασης της ζημίας, όπως αυτό αποδεικνύεται από τα σχετικά τιμολόγια προμήθειας υλικών και παροχής υπηρεσιών, ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα στην περίπτωση αγοράς κτιρίου. Σε αντίθετη περίπτωση περικόπτεται αναλόγως η Σ.Σ. και επιστρέφεται από το δικαιούχο το υπερβάλλον ποσό που τυχόν έχει ήδη καταβληθεί.

β) Βάσει της παρούσας, χορηγείται Σ.Σ. στους ιδιοκτήτες ακινήτων για την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον δεν έχει εγκριθεί η λήψη αποζημίωσης από άλλον δημόσιο φορέα για τις ίδιες ζημιές.

γ) Η Έγκριση Σ.Σ. Ανακατασκευής ή Αποπεράτωσης ή Αυτοστέγασης καθώς και η Άδεια Επισκευής του πληγέντος κτιρίου, πρέπει να χορηγείται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος.

Εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος, πρέπει να συνάπτεται η δανειστική σύμβαση με τα Πιστωτικά ιδρύματα για τη χορήγηση δανείου.

Στις περιπτώσεις κτιρίων που ανήκουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή ή σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, το σύνολο της Σ.Σ. καταβάλλεται εντός τεσσάρων (4) ετών από την εκδήλωση του γεγονότος.

δ) Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν τη χορήγηση της Σ.Σ. διατηρούνται για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών από την καταβολή της τελευταίας δόσης της Δ.Κ.Α. ή του Α.Δ. Η υποχρέωση αυτή αφορά και στα πιστωτικά ιδρύματα που χορηγούν τα σχετικά δάνεια.

Ως επιχείρηση, νοείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυταπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα.

4. ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΤΙΡΙΩΝ

4.1 Δικαιούχοι Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίων είναι οι ιδιοκτήτες των κτιρίων που χαρακτηρίζονται από την αρμόδια Υπηρεσία ως:

α) Ολοσχερώς κατεστραμμένα - Κατεδαφιστέα

β) Υπέρμετρης δαπάνης επισκευής (ασύμφορα)

γ) Κτίρια που υπέστησαν ολοσχερή κατάρρευση από την πλημμύρα ή κατεδαφίστηκαν αμέσως μετά από αυτήν, με εντολή Δημόσιας ή Δημοτικής Αρχής για λόγους δημόσιας ασφάλειας, χωρίς να έχουν εκδοθεί, από την αρμόδια Υπηρεσία, Εκθέσεις Αυτοψίας Επικινδύνων Ετοιμόρροπων Κτισμάτων, εφόσον:

i. Ο ενδιαφερόμενος έχει υποβάλει εμπρόθεσμα (κατά την παρ. 2 της παρούσας απόφασης) αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για το συγκεκριμένο κτίριο.

ii. Υπάρχουν παραστατικά στοιχεία διαπίστωσης της ύπαρξης του κτιρίου (π.χ. φωτογραφίες, αεροφωτογραφίες), διαπίστωσης του εμβαδού και της χρήσης του (π.χ. οικοδομική άδεια, συμβόλαια, αποδείξεις Ο.Κ.Ω., Ε9).

iii. Υπάρχουν στοιχεία ότι το κτίριο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο (π.χ. αποδείξεις Ο.Κ.Ω. ή Δημοτικών ή Κοινοτικών Τελών, E1, E2, κ.λπ.).

iv. H αρμόδια Δημόσια ή Δημοτική Αρχή βεβαιώνει ότι δόθηκε εντολή για την κατεδάφιση του κτιρίου προς αποτροπή άμεσου κινδύνου μετά την πλημμύρα ή ότι το κτίριο κατέρρευσε από αυτήν.

4.2 Η ανακατασκευή των κτιρίων γίνεται στο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Σε περίπτωση που το οικόπεδο του δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο του δικαιούχου εντός της Περιφερειακής Ενότητας, που βρισκόταν το πληγέν κτίριο.

4.3 Χορηγείται Σ.Σ. ανακατασκευής, σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παρ. 3 της παρούσας απόφασης, ως εξής:

α) Για κατοικίες και για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητα της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία), το ποσό των € 600 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

β) Για Ιερούς Ναούς, το ποσό των € 500 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

γ) Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, κλειστούς κοινοχρήστους χώρους καθώς και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), το ποσό των € 400 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

δ) Για κτηνοτροφικές μονάδες, αγροτικές αποθήκες, αποθήκες οποιασδήποτε χρήσης, στάβλους, αγροτικά κτίρια, αγροικίες εποχιακής χρήσης καθώς και pilotis, το ποσό των € 200 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

ε) Για υπόγειους χώρους, όπως αυτοί ορίζονται από τον Ν.Ο.Κ., χορηγείται ποσό Σ.Σ. που αντιστοιχεί στο 70% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.

στ) Για κατασκευές βοηθητικής χρήσης στο δώμα οικοδομών π.χ. απολήξεις κλιμακοστασίων, ανελκυστήρων κ.λπ. χορηγείται Σ.Σ. που αντιστοιχεί στο 50% της εκάστοτε ισχύουσας τιμής μονάδας για ανακατασκευή, ανάλογα με τη χρήση.

ζ) Για κτίρια που η κατασκευή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα της πλημμύρας, χορηγείται Σ.Σ. ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που είχαν εκτελεστεί, βάσει πίνακα που θα εκδοθεί από τη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.

η) Για κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα από το Υ.ΠΕ.Κ.Α. ή το πρώην Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ή από το Υπουργείο Πολιτισμού, (όπως αναφέρεται στο Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού) ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας και κρίνονται κατεδαφιστέα και εφόσον μετά την κατεδάφιση του κτιρίου δεν αίρεται ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου, χορηγείται Σ.Σ. ως ακολούθως:

i) Για κτίρια, που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα μόνο η όψη, χορηγείται Σ.Σ. ανακατασκευής της όψης με χρήση του τιμολογίου επισκευής της υπηρεσίας για διατηρητέα κτίρια και ανακατασκευής του υπολοίπου κτιρίου με τις τιμές που ισχύουν για την αντίστοιχη κατηγορία κτιρίου, όπως αναφέρονται στις σχετικές παραγράφους.

ii) Για κτίρια, που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολό τους, οι προαναφερόμενες τιμές Σ.Σ. προσαυξάνονται κατά 20% ανάλογα με τη χρήση των κτιρίων.

θ) Ο δικαιούχος υποχρεούται να ανακατασκευάσει κτίριο εμβαδού τουλάχιστον ίσο με το 75% του εμβαδού του κατεδαφιστέου κτιρίου με βάση το οποίο υπολογίστηκε η Σ.Σ.. Στην περίπτωση που το ανακατασκευαζόμενο κτίριο έχει εμβαδόν μικρότερο του 75% του εμβαδού του κατεδαφιστέου κτιρίου, η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά.

5. ΑΥΤΟΣΤΕΓΑΣΗ

Α. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί για αυτοστέγαση (αγορά έτοιμου ή υπό ανέγερση κτιρίου).

Το αγοραζόμενο κτίριο θα πρέπει να είναι εντός της Δημοτικής Ενότητας που βρίσκεται το πληγέν κτίριο, να είναι νομίμως υφιστάμενο και να έχει εμβαδόν ίσο τουλάχιστον με το 75% του εμβαδού που υπολογίστηκε η Σ.Σ. προκειμένου να χορηγηθεί ολόκληρο το ποσό. Στην περίπτωση που το νέο κτίριο έχει μικρότερο εμβαδόν η Σ.Σ. θα υπολογίζεται αναλογικά.

Η Σ.Σ. που χορηγείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας τίμημα καθώς και την αντικειμενική αξία του νέου ακινήτου.

Δεν επιτρέπεται η αγοραπωλησία να γίνεται μεταξύ συζύγων, γονέων και παιδιών ή παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών.

Το κτίριο που αγοράζεται θα πρέπει να μην είναι πρόχειρη κατασκευή και να μην παρουσιάζει βλάβες από φυσική καταστροφή που δεν έχουν νομίμως αποκατασταθεί.

Ο ενδιαφερόμενος πριν την αγορά του κτιρίου, θα πρέπει να γνωστοποιήσει στην αρμόδια Υπηρεσία τα στοιχεία του κτιρίου που πρόκειται να αγοράσει και η αρμόδια Υπηρεσία θα διενεργεί αυτοψία προκειμένου να διαπιστώσει αν το ακίνητο πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις (κατάσταση κτιρίου κ.λπ.).

Στις περιπτώσεις που το κτίριο, στο οποίο πραγματοποιείται η αυτοστέγαση, δεν έχει οικοδομική άδεια (κτίσματα προ του 1955), η στατική επάρκεια του κτιρίου, θα πρέπει να βεβαιώνεται από δύο ιδιώτες Πολιτικούς Μηχανικούς.

Β. Εγκρίνεται όπως η Σ.Σ. για ανακατασκευή χρησιμοποιηθεί για αποπεράτωση ιδιόκτητου κτιρίου που βρίσκεται είτε στο ίδιο οικόπεδο που υπήρχε το πληγέν κτίριο ή σε άλλο οικόπεδο ιδιοκτησίας του δικαιούχου εντός της ίδιας Δημοτικής Ενότητας. Στην περίπτωση που το οικόπεδο του δικαιούχου ρυμοτομείται ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο εντός αυτού για οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, μπορεί να αποπερατώσει άλλο ιδιόκτητο κτίριο σε άλλο ιδιόκτητο οικόπεδο εντός της Περιφερειακής Ενότητας, που βρισκόταν το πληγέν κτίριο. Επισημαίνεται ότι η Σ.Σ. χορηγείται ανάλογα με το ποσοστό των εργασιών που υπολείπονται για την αποπεράτωση του κτιρίου, βάσει πίνακα που θα εκδοθεί από τη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.

6. ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ

Χορηγείται Σ.Σ. επισκευής σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που καθορίζονται στην παρ. 3 της παρούσας απόφασης, ως ακολούθως:

6.1 Βλάβες κτιρίου μόνο σε μη φέροντα στοιχεία

Σε περίπτωση που το πληγέν κτίριο παρουσιάζει βλάβες μόνο σε μη φέροντα στοιχεία, η Σ.Σ. είναι δυνατό να υπολογιστεί με έναν από τους ακόλουθους δύο τρόπους:

6.1.1. Εκδίδεται Άδεια Επισκευής Μικρής Κλίμακας με καθορισμένη τιμή ανά τ.μ. επιφάνειας της πληγείσας στάθμης κτιρίου. Στην περίπτωση αυτή η μελέτη επισκευής συντάσσεται από μηχανικούς της αρμόδιας Υπηρεσίας. Για τον ταχύτερο υπολογισμό της αποζημίωσης μπορεί να αξιοποιηθούν τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών (εμβαδά ορόφων κ.λπ.). Οι τιμές αποζημίωσης ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας καθορίζονται με βάση τη χρήση του κτιρίου, η οποία θα βεβαιώνεται μετά από αυτοψία των μηχανικών της αρμόδιας Υπηρεσίας και είναι οι ακόλουθες:

α) Για κατοικία και για ανεξάρτητους βοηθητικούς χώρους κατοικίας που συμπληρώνουν τη λειτουργικότητα της (χώροι υγιεινής, μαγειρεία), € 60 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

β) Για Ιερούς Ναούς, € 50 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

γ) Για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, κοινωφελούς χρήσης που ανήκουν στο Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή σε Κοινωφελή ή σε Φιλανθρωπικά ή σε Ευαγή Ιδρύματα ή σε Σωματεία, κλειστούς κοινοχρήστους χώρους καθώς και κλειστούς χώρους στάθμευσης (parking), € 40 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

δ) Για κτηνοτροφικές μονάδες, αγροτικές αποθήκες, αποθήκες οποιασδήποτε χρήσης, στάβλους, αγροτικά κτίρια, αγροικίες εποχιακής χρήσης, καθώς και pilotis, € 20 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας.

Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις που απαιτείται προέγκριση εργασιών από άλλη Υπηρεσία, όπως στις περιπτώσεις κτιρίων που είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα ή μνημεία ή στις περιπτώσεις κτιρίων που βρίσκονται σε περιοχές που είναι χαρακτηρισμένες ως παραδοσιακοί οικισμοί, παραδοσιακά τμήματα πόλεων, ως περιοχές φυσικού κάλλους, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, υφισταμένων κτιρίων προ του 1955 κ.λπ., δε δύναται να εκδοθεί Άδεια Μικρής Κλίμακας.

6.1.2. Εκδίδεται Άδεια Επισκευής ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το εγκεκριμένο Τιμολόγιο Επισκευών της τέως Υ.Α.Σ. (απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.Δ. με αρ. πρωτ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 (Φ.Ε.Κ. 3201/Β730.12.2011)). Στην περίπτωση αυτή η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και το ανώτατο όριο της χορηγούμενης Σ.Σ. για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 150 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας, ανεξαρτήτως χρήσης.

6.2 Βλάβες κτιρίου σε φέροντα και μη φέροντα στοιχεία

Εκδίδεται Άδεια Επισκευής ανάλογα με τις ζημιές που παρουσιάζει το κτίριο και σύμφωνα με το εγκεκριμένο Τιμολόγιο Επισκευών της τέως Υ.Α.Σ. (απόφαση Υφυπουργού Υ.ΜΕ.Δ. με αρ. πρωτ. οικ. 6772/Β9β/19.12.2011 (Φ.Ε.Κ. 3201/Β'/30.12.2011)). Σε αυτήν την περίπτωση η μελέτη επισκευής συντάσσεται από ιδιώτη μηχανικό και το ανώτατο όριο της χορηγούμενης Σ.Σ. για κτίρια που παρουσιάζουν βλάβες στα φέροντα και μη φέροντα στοιχεία, καθορίζεται σε € 350 ανά τ.μ. πληγείσας επιφάνειας, ανεξαρτήτως χρήσης. Σε καμμία περίπτωση η Σ.Σ. επισκευής δεν μπορεί να υπερβαίνει τη Σ.Σ. ανακατασκευής του κτιρίου.

6.3 Για κτίρια που είναι χαρακτηρισμένα διατηρητέα στο σύνολο τους (όπως αναφέρεται στο Φ.Ε.Κ. δημοσίευσης της απόφασης χαρακτηρισμού) ή είχε αρχίσει η διαδικασία χαρακτηρισμού τους πριν την ημέρα της πλημμύρας, τα ανώτατα όρια της χορηγούμενης Σ.Σ. των παρ. 6.1.2 και 6.2 της παρούσας, προσαυξάνονται κατά 20%.

6.4 Στις περιπτώσεις κτιρίων στις οποίες απαιτείται αντικατάσταση βλαβέντος καυστήρα ή εξοπλισμού μηχανοστασίου υδραυλικού ανελκυστήρα θα χορηγείται πρόσθετη Σ.Σ. και συγκεκριμένα:

Για αντικατάσταση καυστήρα πετρελαίου το ποσό των € 500, για αντικατάσταση καυστήρα φυσικού αερίου το ποσό των € 1.000, για αντικατάσταση καυστήρα μεικτής καύσης το ποσό των € 1.200 και για αντικατάσταση εξοπλισμού μηχανοστασίου υδραυλικού ανελκυστήρα το ποσό των € 1.000.

6.5 Οι ιδιοκτήτες των πληγέντων κτιρίων μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Σ.Σ., που αναλογεί στην επισκευή του πληγέντος κτιρίου, για ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση με τους περιορισμούς που τίθενται στα προηγούμενα, εφόσον κατεδαφίσουν το κτίριο με δικές τους δαπάνες.

6.6 Η Σ.Σ. για την αποκατάσταση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και επαγγελματικών χώρων επιτρέπεται να χορηγηθεί, με τους ίδιους όρους και στους μισθωτές ή σε όσους έχουν από οποιαδήποτε νόμιμη αιτία, αποδεδειγμένα τη νομή ή τη χρήση των εν λόγω χώρων, εφόσον δεν έχει υποβληθεί σχετική αίτηση, εκ μέρους των ιδιοκτητών μέσα σε 45 ημέρες από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Κοινής Υπουργικής Απόφασης Οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής από την πλημμύρα. Μετά την πάροδο των 45 ημερών το δικαίωμα υποβολής αίτησης για χορήγηση Σ.Σ. μπορεί να ασκηθεί και από τον ενοικιαστή για λογαριασμό του αμελούντος ιδιοκτήτη. Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση για την καταβολή των δόσεων του δανείου βαρύνει τον ιδιοκτήτη.

7. ΤΡΟΠΟΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ (Σ.Σ.)

Α) Ανακατασκευή ή αυτοστέγαση ή αποπεράτωση κτιρίου

Α1) Το ποσό της Σ.Σ. για ανακατασκευή κτιρίου, αυτοστέγαση (εφόσον αγοράζεται κτίριο υπό ανέγερση) ή αποπεράτωση κτιρίου χορηγείται σε τρεις ισόποσες δόσεις η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την Έγκριση χορήγησης Στεγαστικής Συνδρομής, από την αρμόδια Υπηρεσία και οι επόμενες δύο ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών στην οικοδομή.

Α2) Το ποσό της Σ.Σ. για αυτοστέγαση, εφόσον αγοράζεται έτοιμο κτίριο, χορηγείται εφάπαξ, με την προσκόμιση οριστικού συμβολαίου αγοράς και πιστοποιητικού μεταγραφής.

Στις παραπάνω περιπτώσεις απαιτείται, η κατεδάφιση του πληγέντος κτιρίου με μέριμνα του ιδιοκτήτη.

Β) Επισκευή κτιρίου

Το ποσό της Σ.Σ. για επισκευή κτιρίου, χορηγείται σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη από τις οποίες καταβάλλεται με την έκδοση της Άδειας Επισκευής και η δεύτερη με την πρόοδο των εργασιών, εκτός από τις περιπτώσεις που το εγκεκριμένο ποσό είναι μέχρι € 5.000, οπότε θα χορηγείται εφάπαξ.

Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι Σ.Σ. υποχρεούνται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των κτιρίων τους, να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια Υπηρεσία για χορήγηση Βεβαίωσης Περαίωσης Εργασιών, εντός του χρόνου ισχύος της αδείας.

8. ΝΕΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ

1. Εγκρίνουμε τη δυνατότητα μεταβιβάσεως της Σ.Σ. (μαζί με το ακίνητο) και στους τυχόν νέους κτήτορες των ακινήτων, ασχέτως του τρόπου αποκτήσεως και του είδους της ιδιοκτησίας, που έχουν επ' αυτού (καθολική διαδοχή, ειδική διαδοχή, επικαρπία, ψιλή κυριότητα, συνιδιοκτησία κ.λπ.). Απαραίτητη όμως προϋπόθεση είναι, οι νέοι κτήτορες να έχουν υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Δωρεάν Κρατική Αρωγή (Δ.Κ.Α.) δικαιούνται οι νέοι κτήτορες μόνον εφόσον τόσο αυτοί όσο και οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες, αποδεδειγμένα (με υποβολή υπευθύνων δηλώσεων) δεν έχουν λάβει Δ.Κ.Α. για άλλο πληγέν κτίσμα, από το ίδιο συμβάν.

2. Είναι δυνατή η χορήγηση Σ.Σ. και στους νέους κτήτορες, που απέκτησαν τη πλήρη κυριότητα του ακινήτου με γονική παροχή, μετά την λήξη των προθεσμιών αρχικών αιτήσεων, χωρίς να έχει υποβληθεί εμπρόθεσμη αίτηση από το νέο κτήτορα. Στην περίπτωση αυτή αρκεί μόνο η εμπρόθεσμη υποβολή αίτησης από τον αρχικό ιδιοκτήτη του ακινήτου.

9. ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

Με απόφαση του Υπουργού Υ.ΜΕ.Δ. οι αναφερόμενες στα προηγούμενα τιμές Σ.Σ. μπορούν να προσαυξάνονται μέχρι 20% εφ' όσον τα κτίρια που ανακατασκευάζονται (στο ίδιο οικόπεδο με το αρχικό κτίριο) ή επισκευάζονται, ευρίσκονται σε δυσπρόσιτες περιοχές, εξ' αιτίας των οποίων δυσχεραίνεται σε μεγάλο βαθμό η προσκόμιση υλικών και μηχανημάτων για την εκτέλεση των εργασιών.

10. ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ - ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις επισκευής, η αμοιβή μηχανικού για μελέτη-επίβλεψη μειώνεται στο 50% της αμοιβής που καθορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις περί αμοιβών Μηχανικών.

11. ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΠΙΣΤΩΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΔΑΝΕΙΩΝ

Τα εν λόγω δάνεια θα χορηγηθούν από τα Πιστωτικά Ιδρύματα.

Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής κτιρίου ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.

Η συνολική διάρκεια των δανείων επισκευής ή ανακατασκευής διατηρητέων κτιρίων ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χρόνια, η δε εξόφληση τους θα πραγματοποιηθεί σε ισόποσες εξαμηνιαίες ή ετήσιες χρεολυτικές δόσεις, η πρώτη από τις οποίες θα καταβληθεί είκοσι τέσσερις (24) μήνες μετά την υπογραφή της δανειστικής σύμβασης.

Τα δάνεια βαρύνονται με επιτόκιο ίσο προς αυτό των εντόκων γραμματίων δημοσίου εξάμηνης διάρκειας της εκάστοτε τελευταίας εκδόσεως που χρονικά προηγείται της έναρξης κάθε περιόδου εκτοκισμού των δανείων, προσαυξημένο κατά δύο (2) μονάδες, χωρίς άλλη προσαύξηση για προμήθεια κτλ, επιδοτούμενο κατά 100% από τον λογαριασμό του Ν. 128/1975 (Φ.Ε.Κ. 178/ Α'/28.08.1975).

Για τους λοιπούς όρους και τη διαδικασία σύναψης και χορήγησης των δανείων έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τη χρηματοδότηση της οικονομίας.

12. ΥΠΟΘΗΚΕΣ ΔΑΝΕΙΩΝ

Για την ασφάλεια κάθε δανείου, θα εγγράφεται υπέρ του Πιστωτικού Ιδρύματος υποθήκη επί του ακινήτου που θα επισκευάζεται ή ανακατασκευάζεται ή αγοράζεται από το προϊόν του ατόκου δανείου ή αντ' αυτού επί άλλου ακινήτου που τυχόν προσφέρεται από τον δανειολήπτη, εφόσον η αξία του ακινήτου καλύπτει το ασφαλιζόμενο δάνειο.

Η υποθήκη μπορεί επίσης να μεταφέρεται εκ των υστέρων σε άλλο ακίνητο αντίστοιχης αξίας.

Για ποσά μέχρι € 10.000 δεν απαιτείται εγγραφή υποθήκης.

Τα Πιστωτικά Ιδρύματα δύναται να χορηγούν δάνεια για την επισκευή ή ανακατασκευή Ιερών Ναών πληγέντων από την πλημμύρα και στις περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία προσφοράς ακινήτου για εγγραφή υποθήκης, προς διασφάλιση του δανείου. Είναι δυνατή η υποθήκευση αστικού ακινήτου της αρμόδιας Μητρόπολης που ανήκει ο Ιερός Ναός.

Η ανωτέρω ρύθμιση δεν ισχύει για τους ιδιωτικούς Ναούς, ως προς τους οποίους έχουν εφαρμογή οι γενικώς ισχύουσες διατάξεις.

13. ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΟΡΩΝ

13.1 Με ειδικό όρο των οικείων δανειστικών συμβάσεων, θα καθορίζεται ρητά ότι, σε περίπτωση υποβολής από τους δικαιούχους δανείων ή τους νέους κτήτορες, ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, που θα αναλάβουν με όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα υπόκεινται πέρα από τις νόμιμες κυρώσεις και στις ακόλουθες αθροιστικά:

α) Κήρυξη ολοκλήρου του ποσού του δανείου ληξιπρόθεσμου και αμέσως απαιτητού από τη χορήγησή του.

β) Κατάπτωση ποινικής ρήτρας υπέρ του Δημοσίου, που θα συνομολογείται με τη δανειστική σύμβαση και θα αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί ολοκλήρου του ποσού του δανείου.

13.2 Το ποσό της Δ.Κ.Α., σε περίπτωση υποβολής από τους δικαιούχους ή νέους κτήτορες ανακριβών δηλώσεων ή σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν με βάση όσα προβλέπονται στην παρούσα απόφαση (π.χ. έκδοση βεβαίωσης περαίωσης εργασιών) και γενικά στις διατάξεις που αφορούν στην αποκατάσταση των πλημμυρόπληκτων κτιρίων, θα επιστρέφεται εντόκως με επιτόκιο υπερημερίας το κοινώς ισχύον για κάθε περίπτωση υπερημερίας.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


Αθήνα, 2 Φεβρουαρίου 2016

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ

ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ

Πηγή: Taxheaven