Αγροτικά εισοδήματα έτους 2015
ΙΟΥΝΙΟΣ 2016
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Με αλλαγές καλούνται και φέτος χιλιάδες αγρότες να υποβάλλουν τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2015. Για τους περισσότερους η διευθέτηση των υποχρεώσεων τους προς την εφορία λόγω της γραφειοκρατίας, της πολυνομίας και του διαρκώς μεταβαλλόμενου φορολογικού πλαισίου είναι μια διαδικασία χρονοβόρα και πολύπλοκη.
Ο παρακάτω φορολογικός οδηγός αποτελεί μια προσπάθεια να δοθούν όλες οι απαραίτητες πληροφορίες, επεξηγηματικές σημειώσεις, οδηγίες και διευκρινίσεις για τις αλλαγές στον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εντύπου Ε1 και των λοιπών εντύπων Ε2, Ε3 και δικαιολογητικών εγγράφων που υποβάλλονται με αυτή, προσθέτοντας ένα επιπλέον εργαλείο στους αγρότες, ορθής συμπλήρωσης, καλύτερης κατανόησης και ενημέρωσης των τεραστίων αλλαγών που έχουν επέλθει στη φορολογία και στα έντυπα της δήλωσης με απλά και κατανοητά παραδείγματα.
Τα περιεχόμενα του φορολογικού οδηγού αποτελούν γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τις έως σήμερα εγκύκλιους και διευκρινίσεις που εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και το Υπουργείο Οικονομικών για τη υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2015. Ωστόσο κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή και ο συγκεκριμένος οδηγός δεν αποτελεί ούτε απαρέγκλιτο κανόνα ούτε είναι δεσμευτικός. Αποσκοπεί απλώς στην παροχή πρακτικής και ενημερωτικής καθοδήγησης.
Χρήσιμο λοιπόν θα ήταν οι φορολογούμενοι να συμβουλεύονται επαρκώς τους λογιστές τους, οι οποίοι είναι οι πλέον κατάλληλοι αφού έχουν την πλήρη οικονομική τους ‘’εικόνα’’.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:
- Βιογραφικά – σημείωμα συγγραφικής ομάδας
Σελ.4-5
- Έννοια Αγρότης /Αγροτική Δραστηριότητα
Σελ. 6
- Αγροτική δραστηριότητα – η φορολογία σήμερα…
Σελ 7
- Κανονικό και ειδικό καθεστώς αγροτών και υποχρεώσεις:
Σελ. 8-10
- Αναλυτική συμπλήρωση Ε3-μεταφορά κωδικών στο Ε1
Σελ. 11-13
- Σημαντικές έννοιες απόκτησης και φορολογίας αγροτικών εισοδημάτων
Σελ 14-15
- Αγορές και δαπάνες που εκπίπτουν φορολογικά
Σελ. 16-18
- Αγροτικές Ενισχύσεις / επιδοτήσεις-
Σελ 19
- Βεβαίωση εφορίας φορολογικού έτους 2015 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Σελ.20
- Βεβαίωση εφορίας ασφαλιστικών εισφορών - είσπραξης αποζημιώσεων φορολογικού έτους 2015 από τον ΕΛΓΑ
Σελ.21
- Πρακτικά παραδείγματα συμπλήρωσης φορολογικών εντύπων Ε1-Ε2-Ε3
Σελ. 22-28
- Κυριότερες φορολογικές αλλαγές για τα εισοδήματα που αποκτώνται το 2016 ( αλλαγή κλίμακας φορολόγησης, ορισμός κατ’ επάγγελμα αγρότη μείωση φόρου κτλ )
Σελ. 29-35
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚA ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
O Αναστάσιος Λυμπερίου είναι Οικονομολόγος, Λογιστής- Φοροτεχνικός σύμβουλος Α’ Τάξης και μέλος της Συνέλευσης των Αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Κατάγεται από το Σοφικό Κορινθίας, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης με κατεύθυνση Δημόσια Οικονομική και του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι επίσης κάτοχος μεταπτυχιακού στην Οργανωτική και Οικονομική Ψυχολογία από το Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστήμιου και κάτοχος μεταπτυχιακού στις Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτικές από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου. Έχει διδάξει σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ και ΚΕΚ. Έχει εργαστεί ως Ειδικός Σύμβουλος σε Υπουργεία και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Συμμετείχε και συμμετέχει σε επιτροπές του υπουργείου Οικονομικών ως εκπρόσωπος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και αρθρογραφεί για θέματα Φορολογίας, Περιφερειακής Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ο Θεόδωρος Καλοπήτας είναι πτυχιούχος λογιστής (ΤΕ), απόφοιτος του τμήματος λογιστικής, της Σχολής Διοίκησης & Οικονομίας του Ανωτάτου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΤΕΙ) Μεσολογγίου. Είναι κάτοχος της επαγγελματικής ταυτότητας λογιστή - φοροτεχνικού Β’ Τάξης και είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Επίσης, είναι κάτοχος πιστοποιήσεων από κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης πάνω σε management επιχειρήσεων και οικονομικής διαχείρισης. Γεννήθηκε το 1989, κατάγεται από το χωριό Παρόρι Βοιωτίας και ζει στην Λιβαδειά. Συμμετέχει σε σεμινάρια του Οικονομικού επιμελητηρίου καθώς και συλλογικών φορέων λογιστών-φοροτεχνικών. Εργάζεται στο τμήμα λογιστικής εξυπηρέτησης αγροτών, στον Αγροτικό Συνεταιρισμό ΑΙΧΜΕΑΣ - Κέντρο Εξυπηρέτησης Αγροτών ( KEA ) της Gaia Επιχειρείν στην Λιβαδειά και ειδικεύεται σε θέματα αγροτικής φορολογίας.
Ο Νικόλαος Αννούσης είναι Λογιστής- Φοροτεχνικός σύμβουλος, A’ Τάξης και μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Έχει γεννηθεί στους Μολάους Λακωνίας, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Παντείου Πανεπιστημίου, τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, κατεύθυνση: Δημόσιας οικονομικής. Έχει συμμετάσχει σε πολλά σεμινάρια επί θεμάτων λογιστικής, φορολογίας και διοίκησης επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Διατηρεί επί σειρά ετών ανεξάρτητα γραφεία στην Αθήνα και στους Μολάους Λακωνίας, αναλαμβάνοντας γενικές και εξειδικευμένες λογιστικές, οικονομικές και φορολογικές εργασίες.
- Σημείωμα συγγραφικής ομάδας
Ο παρόν φορολογικός οδηγός υλοποιήθηκε και δημιουργήθηκε με αγάπη και σεβασμό για την ελληνική ύπαιθρο.
Καταγόμενοι από χωριά της Ελληνικής επαρχίας αφιερώνουμε αυτή την εργασία στους αγρότες που με κόπο, μέσα σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, μοχθούν και παράγουν με σκοπό το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Ο τομέας της αγροτικής παραγωγής πρέπει και μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και όχι να αφανιστεί οικονομικά με βάση αυτά που ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση και θα ισχύσουν για τα εισοδήματα της τρέχουσας χρονιάς ( φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν του χρόνου για τα εισοδήματα του έτους 2016).
Έννοια Αγρότη:
Η έννοια του αγρότη, όσον αφορά την φορολογία, περιγράφεται στο Άρθρο 42 του Ν. 2859/2000 «Αγρότες, αγροτικά προϊόντα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες του κώδικα Φ.Π.Α.». «Για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 41 θεωρούνται: 1. Ως αγρότες, αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με τα μέλη της οικογένειας τους ή με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες που προβλέπουν οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4. 2. Ως αγροτικά προϊόντα, τα αγαθά που παράγονται από τους αγρότες στα πλαίσια των αγροτικών τους εκμεταλλεύσεων. 3.Ως αγροτικές εκμεταλλεύσεις: α) η γεωργία γενικά και ιδίως η καλλιέργεια δημητριακών, κηπευτικών, καπνού, βαμβακιού, οπωροφόρων και καρποφόρων δέντρων, αρωματικών και διακοσμητικών φυτών, η αμπελουργία, η ανθοκομία, η παραγωγή μανιταριών, μπαχαρικών, σπόρων και φυτών, β) η εκτροφή ζώων γενικά, στην οποία περιλαμβάνονται ιδίως η κτηνοτροφία, η πτηνοτροφία, η κονικλοτροφία, η μελισσοκομία, η σηροτροφία και η σαλιγκαροτροφία, γ) η δασοκομία γενικά, δ) η αλιεία σε γλυκά νερά, η ιχθυοτροφία, η βατραχοτροφία, η καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών και η εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων, ε) οι μεταποιητικές δραστηριότητες του αγρότη, που πραγματοποιούνται με συνήθη μέσα, στα πλαίσια των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, σε προϊόντα τα οποία προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αγροτική του παραγωγή. 4. Ως αγροτικές υπηρεσίες, οι παρεχόμενες από τους αγρότες με χειρωνακτική εργασία ή με το συνήθη εξοπλισμό της εκμετάλλευσης τους, οι οποίες συμβάλλουν στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται κυρίως: α) οι εργασίες σποράς και φύτευσης, καλλιέργειας, θερισμού, αλωνίσματος, δεματοποίησης, περισυλλογής και συγκομιδής, β) οι εργασίες προπαρασκευής για την πώληση προϊόντων, όπως η διαλογή, η ξήρανση, ο καθαρισμός, η άλεση, η έκθλιψη, η απολύμανση, η συσκευασία και η αποθήκευση, γ) η φύλαξη, η πάχυνση και η εκτροφή ζώων, δ) η μίσθωση μηχανικών μέσων και εξοπλισμού γενικά, που χρησιμοποιούνται στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, ε) η τεχνική βοήθεια, στ) η καταπολέμηση επιβλαβών φυτών και ζώων, καθώς και ο ψεκασμός φυτών και εδάφους, ζ) η χρησιμοποίηση αρδευτικών, αποξηραντικών μέσων και εξοπλισμού, η) η υλοτομία, η κοπή ξύλων, καθώς και άλλες δασοκομικές υπηρεσίες.»
Αγροτική Δραστηριότητα:
H αγροτική δραστηριότητα ασκείται από φορολογούμενους που μπορεί να είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (επαγγελματίες αγρότες) ή από άλλους που παράλληλα με το κύριο επάγγελμα τους έχουν και εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα.
Η φορολογία σήμερα…
Η ψήφιση του Νόμου 4172/2013 εισήγαγε από 1-1-2014 νέα δεδομένα στη φορολόγηση των αγροτών. Συγκεκριμένα το αγροτικό τους εισόδημα προσδιορίζεται πλέον με βάση το κέρδος: έσοδα - έξοδα= κέρδος έχοντας την ίδια φορολογική αντιμετώπιση που έχουν και οι υπόλοιποι επαγγελματίες με μικρές διαφοροποιήσεις. Για φέτος (2015) ο φορολογικός συντελεστής παραμένει στο 13% επί των κερδών (έσοδα – έξοδα), δεν υπάρχει αφορολόγητο, οι επιδοτήσεις μέχρι 12.000 ευρώ είναι αφορολόγητες ενώ η προκαταβολή φόρου αυξήθηκε στο 75%, από το 55%.Υπενθυμίζουμε ότι προκαταβολή του φόρου έχει αυξηθεί από το 55% που ήταν το 2014 (μετά την αναδρομική αύξηση από το 27,5%) στο 75%, του φόρου που προκύπτει από τα εισοδήματα του 2015.
Υποχρεωμένοι να υποβάλλουν φορολογική δήλωση αλλά και να συμπληρώσουν το έντυπο Ε3 είναι όλοι όσοι αποκτούν αγροτικά εισοδήματα ή λαμβάνουν επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολή δήλωσης Φορολογίας εισοδήματος σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι η 30/6/2016. Η καταβολή του φόρου γίνεται σε τρεις (3) ισόποσες διμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, από την προθεσμία υποβολής της δήλωσης.
Αγρότες του Κανονικού και ειδικού καθεστώς:
Oι αγρότες διαχωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
Α) Kανονικό καθεστώς
Β) Eιδικό καθεστώς
Ποιοι είναι υπόχρεοι ένταξης στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ και ποια είναι τα κριτήρια σύμφωνα με το νόμο που περιλαμβάνει όλες τις φορολογικές υποχρεώσεις των αγροτών του έτους
- Τα κριτήρια υπαγωγής στο κανονικό καθεστώς είναι:
1)είτε από πραγματοποίηση ακαθάριστων εσόδων άνω των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, από την πώληση αγροτικών προϊόντων και την παροχή αγροτικών υπηρεσιών,
2)είτε από λήψη «δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης» άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ . ( Από φέτος που ισχύει η νέα ΚΑΠ 2015-2020, η ενιαία ενίσχυση ‘’χωρίστηκε’’ σε Βασική ενίσχυση και στην Ενίσχυση για γεωργικές πρακτικές επωφελείς για το κλίμα και το περιβάλλον ή αλλιώς ‘’πράσινη ενίσχυση-πρασίνισμα’’ και ακόμη δεν έχουν δοθεί ακριβείς οδηγίες από το Υπουργείο οικονομικών για ποια ακριβώς επιδότηση λαμβάνεται υπόψιν ως κριτήριο υπαγωγής στην ένταξη – τήρηση βιβλίων και στοιχείων. )
Με δυνατότητα ΜΗ τήρησης βιβλίων, οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος, εφόσον αυστηρώς τηρούνται τα παρακάτω:
Α) Αν δεν υπερβαίνουν το 1.500.000 ευρώ (όριο διπλογραφικών)
Β) τα φορολογικά στοιχεία τηρούνται με τάξη, ώστε να εκπληρούνται όλες οι υποχρεώσεις και να μπορεί ο έλεγχος να προβεί σε οποιοδήποτε ενέργεια.
Γ) δεν ασκεί άλλη δραστηριότητα που τον υποχρεώνει σε τήρηση
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1041/4.2.2015: Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος δεν απαλλάσσονται από την έκδοση των στοιχείων.
Επίσης οι αγρότες έως 10/1 κάθε αρχή του χρόνου θα πρέπει να υποβάλλουν δηλώσεις μεταβολών για μετάταξη από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ ή αντίστροφα ενόψει του νέου τρόπου φορολόγησης. (Οι αγρότες μπορούν να μετατάσσονται από το ειδικό καθεστώς του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ στο κανονικό με δήλωσή τους που υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης).
Στην περίπτωση που η μετάταξη πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της διαχειριστικής περιόδου, ισχύει από την ημερομηνία κατά την οποία υποβάλλεται η δήλωση και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν από την πάροδο πενταετίας, η οποία αρχίζει από την έναρξη της επόμενης από τη μετάταξη διαχειριστικής περιόδου.
Στην περίπτωση υποχρεωτικής ένταξης στο κανονικό καθεστώς, λόγω μη πλήρωσης των κριτηρίων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ, ο αγρότης υποχρεούται στην υποβολή δήλωσης μεταβολής εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου.
Μετάταξη από το κανονικό καθεστώς απόδοσης του φόρου στο ειδικό καθεστώς αγροτών μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο από την έναρξη διαχειριστικής περιόδου με υποβολή δήλωσης στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη αυτής.
Ειδικό καθεστώς:
Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., είναι ουσιαστικά όλοι αυτοί που δεν υπάγονται στο κανονικό, έχουν αγροτική δραστηριότητα και έχουν πραγματοποιήσει την σχετική έναρξη στο αρμόδιο τμήμα Μητρώου στις Δ.Ο.Υ.
Δεν υποχρεώνονται σε τήρηση βιβλίων, αλλά και σε έκδοση των στοιχείων τους. Τα δε τιμολόγια κόβονται από τους αγοραστές. Ενώ οι ενδεχόμενες λιανικές πωλήσεις τους προστίθενται στα έσοδα τους με απλές αποδείξεις είσπραξης (ΠΟΛ.1088/17.4.2015)
- Επιστροφές ΦΠΑ αγροτών ειδικού καθεστώτος
Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος δικαιούνται επιστροφή 6% επί της αξίας των τιμολογίων αγοράς που έχουν πουλήσει την παραγωγή τους.
Τα εν λόγω τιμολόγια εκδίδονται από τον προμηθευτή τους και δεν έχουν ΦΠΑ.
Όταν οι πωλήσεις που γίνονται από δικό τους κατάστημα ή λαϊκές αγορές, η επιστροφή γίνεται με 3% επί των πωλήσεων.
- Επισήμανση: Επιστροφή ΦΠΑ δικαιούνται και οι αγρότες που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ με την βασική διαφορά ότι ακολουθούν την πρακτική των επιχειρήσεων που τηρούν απλογραφικά βιβλία αφού έχουν την υποχρέωση αποστολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ ανά τρίμηνο. Συγκεκριμένα, έχουν την δυνατότητα να συμψηφίζουν τον αναλογούντα ΦΠΑ εσόδων και εξόδων και ανάλογα με το ποσό που προκύπτει (αν είναι χρεωστικό ή πιστωτικό) μπορούν να ζητήσουν στην Δ.Ο.Υ που ανήκουν την επιστροφή τους ή να το αφήσουν ώστε να συμψηφιστεί στο με την επόμενη περιοδική δήλωση ΦΠΑ. Εννοείται φυσικά ότι όταν προκύπτει να πληρώσουν τότε με την σχετική ταυτότητα πληρωμής που εκδίδεται από το taxis θα πρέπει να πληρώσουν έως το τέλος του κάθε μήνα που ακολουθεί κάθε ημερολογιακό τρίμηνο. ( πχ για το Α’ τρίμηνο , έως τέλος του Απριλίου, για το Β’ τρίμηνο έως το τέλος Ιουλίου κτλ ).
- Συνοπτική κατάσταση υποχρεώσεων ανά κατηγορία:
ΒΙΒΛΙΑ-ΣΤΟΙΧΕΙΑ |
ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ |
ΕΙΔΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ |
ΤΗΡΗΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ |
ΤΗΡΟΥΝ |
ΔΕΝ ΤΗΡΟΥΝ |
ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ-ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ- |
ΕΚΔΙΔΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ |
ΕΚΔΙΔΟΥΝΟΙ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ |
ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ |
ΕΚΔΙΔΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ |
ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ |
Υποχρεωτική η συμπλήρωση του εντύπου Ε3 για όσους δηλώνουν αγροτικό εισόδημα:
- Βήμα-βήμα η συμπλήρωση του
Υποχρεωτική είναι και φέτος η συμπλήρωση του έντυπου Ε3 (Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα Φορολογικού έτους 2015) για όσους δηλώνουν εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα είτε πρόκειται για κατά κύριο επάγγελμα αγρότες του κανονικού ή ειδικού καθεστώτος είτε για τους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες όπως μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες, συνταξιούχους κτλ που διαθέτουν αγροτικό εισόδημα σύμφωνα με την εγκύκλιο που εξέδωσε η Γ.Γ.Δ.Ε ΠΟΛ.1041/5.4.2016 (ΦΕΚ τεύχος Β Αρ. Φύλλου 926).
- Το έντυπο Ε3 συμπληρώνεται σε όλες τις περιπτώσεις και πρέπει να γίνεται από όλους ανεξάρτητα από τη δήλωση ή μη αυτής της δραστηριότητας στο μητρώο της εφορίας. Η υποβολή του εντύπου γίνεται ηλεκτρονικά και κατά την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης πρώτα συμπληρώνεται το Ε3 και μετά το Ε1.
Σημαντική αλλαγή σε σχέση με το περσινό έντυπο Ε3 είναι ότι οι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες που δεν υπάγονται ούτε στο κανονικό ούτε στο εδικό καθεστώς ΦΠΑ, όπως για παράδειγμα ένας ιδιωτικός υπάλληλος που διαθέτει και κάποιες δενδρώδεις καλλιέργειες, κατά τη συμπλήρωση του εντύπου Ε3 θα επιλέξουν το κωδικό 598 με την ένδειξη «Μη ενταγμένοι σε καθεστώς ΦΠΑ». Παύουν να ισχύουν οι κωδικοί 705 και 761 με αριθμό ΚΑΔ τον οκταψήφιο κωδικό 99999998 (αφανές καθεστώς αγροτών) όπως συμπλήρωναν πέρυσι. Σημειώνεται επίσης ότι οι κωδικοί 595-596 στο έντυπο Ε3 συμπληρώνονται από τους αγρότες που υπάγονται είτε στο κανονικό είτε στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ.
- Ας αναλύσουμε το έντυπο Ε3 βήμα-βήμα καθώς και πού μεταφέρεται ο κάθε κωδικός στο έντυπο Ε1.
Στο πίνακα ΣΤ του εντύπου Ε3 στους κωδικούς 643-646 συμπληρώνονται τα ακαθάριστα έσοδα (υποπίνακας ε), στους κωδικούς 518-546 συμπληρώνονται οι δαπάνες (υποπίνακας στ) και στους κωδικούς 550-570 ο λογιστικό προσδιορισμός για όσους τηρούν απλογραφικά βιβλία (υποπίνακας ζ). Στο έντυπο Ε3 στο πίνακα Ζ’ στο κωδικό 347 συμπληρώνονται τα καθαρά αποτελέσματα από αγροτική δραστηριότητα Το αποτέλεσμα του καθαρού εισοδήματος από άσκηση ατομικής αγροτικής δραστηριότητας, όπως αυτό προκύπτει στο έντυπο Ε3, μεταφέρεται στο έντυπο Ε1 στον Πίνακα 4.Γ1 (Εισόδημα από Αγροτική Επιχειρηματική Δραστηριότητα). Το καθαρό κέρδος μεταφέρεται στους κωδικούς 461-462 ενώ η ζημιά της αγροτικής επιχείρησης μεταφέρεται στους κωδικούς 465-466 του εντύπου Ε1.
Επιπλέον το σύνολο των επιδοτήσεων αναγράφεται στον Πίνακα Ε' του εντύπου Ε3 (για πληροφοριακούς λόγους) αλλά μόνο το μέρος που υπερβαίνει το όριο των 12.000 ευρώ μεταφέρεται στον Πίνακα ΣΤ' του Ε3 ούτως ώστε να προσμετρηθεί στην διαδικασία προσδιορισμού του κέρδους από αγροτική δραστηριότητα. σύμφωνα με τη ΠΟΛ.1116/10.6.2015.
Επίσης σύμφωνα με την παραπάνω εγκύκλιο γίνεται δεκτό ότι το μέρος των εισοδηματικών («λοιπών») αγροτικών επιδοτήσεων/ενισχύσεων (κωδ.908 πίνακα Ε του εντύπου Ε3) που δεν λήφθηκε υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, δύναται να καλύπτει τεκμήρια. Για αυτό το λόγο, το ποσό αυτό, δύναται να αναγράφεται στους κωδικούς 659-660 του Εντύπου Ε1 της δήλωσης φόρου εισοδήματος. ( υπόκειται σε εισφορά αλληλεγγύης) Κατ' ανάλογη εφαρμογή με όσα ισχύουν για την επιχειρηματική δραστηριότητα γενικά, οι αγροτικές αποζημιώσεις δεν δύνανται να καλύπτουν τεκμήριο. Επίσης στο κωδικό 907 του πινάκα Ε του Ε3 συμπληρώνονται οι αγροτικές επιδοτήσεις για επενδυτικές δαπάνες και στον κωδικό 909 οι αποζημιώσεις.
Το Ε3 μετά την ηλεκτρονική του υποβολή δύναται να τροποποιηθεί ηλεκτρονικά εφόσον δ εν έχει οριστικοποιηθεί η υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος Ε1.
Σημαντικές έννοιες απόκτησης και φορολογίας αγροτικών εισοδημάτων.
• Εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ή δωρεάν ακινήτων ( πχ αποθηκών , χωραφιών κτλ ): Δεν υπάρχει τεκμαρτό εισόδημα, από την δωρεάν παραχώρηση: "Ειδικά για τους ασκούντες ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα δεν υπολογίζεται τεκμαρτό εισόδημα από ιδιοχρησιμοποίηση ή δωρεάν παραχώρηση προς ανιόντες, κατιόντες και συζύγους, αγροτικών εκτάσεων στις οποίες περιλαμβάνονται λιβάδια, καλλιεργήσιμες γαίες, βοσκήσιμες γαίες, και κάθε είδους κατασκευές ή εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται για την άσκηση της δραστηριότητας αυτής".
• Τεκμήρια διαβίωσης (πίνακας 5 εντύπου Ε1): Τα τεκμήρια διαβίωσης ή αντικειμενικές δαπάνες είναι μια μέθοδος του υπουργείου με την οποία καθορίζονται οι δαπάνες διαβίωσης καθώς και τα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων για κάθε έναν φορολογούμενο. Μέσω σχετικών πινάκων καθορίζεται ένα ελάχιστο τεκμαρτό ή υποθετικό εισόδημα με το οποίο θα φορολογηθεί αν ο φορολογούμενος δεν το ‘’καλύψει’’ με το πραγματικό του δηλωθέν εισόδημα. Τα πιο συνηθισμένα είναι η κατοικία ανάλογα με την επιφάνεια σε τετραγωνικά μέτρα , τα αυτοκίνητα ανάλογα με τον κυβισμό, την δαπάνη αγοράς και συντήρησης τους κτλ. Σημειώνεται ότι η κατοχή αγροτικών οχημάτων δεν αποτελεί τεκμήριο για τους αγρότες .
• Διαφορά τεκμηρίων: Με 13% θα φορολογείται και η θετική διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού πραγματικού δηλωθέντος εισοδήματος, εφόσον ο φορολογούμενος έχει εισόδημα μόνο από ατομική αγροτική επιχείρηση ή εφόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του προκύπτει από ατομική αγροτική επιχείρηση σε περίπτωση δηλαδή που το εισόδημα από τεκμήρια υπερβαίνει το πραγματικό, (ΠΟΛ.1116/10.6.2015).
• Παροχή Υπηρεσιών από αγρότες σε άλλους: Το εισόδημα που προκύπτει από τις αγροτικές υπηρεσίες που προσφέρουν οι αγρότες σε άλλους αγρότες (πχ. Θερισμός, αλωνισμός) δεν λογίζεται ως αγροτικό εισόδημα και φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας (26 % ή 33% ανάλογα με το κλιμάκιο εισοδήματος ) ενώ παράλληλα εντάσσεται στο 23% του ΦΠΑ.
• Ζημιά αγροτικής Παραγωγής: Σε περίπτωση που το αποτέλεσμα μιας χρονιάς για έναν αγρότη είναι ζημία, αυτή δύναται να συμψηφιστεί μόνο με κέρδη από αγροτική επιχ/κη δραστηριότητα στα επόμενα 5 χρόνια ενώ η μεταφορά δεν μεταφέρεται και δεν συμψηφίζεται όταν κάποιος φορολογούμενος δηλώνει μεγαλύτερο τεκμαρτό από πραγματικό εισόδημα (ΠΟΛ.1116/10.6.2015).
- Τέλος επιτηδεύματος: Οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για 5 χρόνια από την έναρξη της δραστηριότητας τους ως προς την τήρηση βιβλίων και στοιχείων (ένταξη στο κανονικό καθεστώς) απαλλάσσονται από το τέλος επιτηδεύματος. (Το ίδιο που ισχύει και για τους νέους επιτηδευματίες). Το ίδιο ισχύει και για τους αγρότες άνω τον 62 ετών.
- Αγροτικά φωτοβολταικά: Αγροτική δραστηριότητα είναι και η επαγγελματική δραστηριότητα στη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 kw. Και ως αγροτικό εισόδημα φορολογείται με 13 % (ΠΟΛ.1116/10.6.2015)
Αγορές και δαπάνες που εκπίπτουν φορολογικά
Κυριότερες δαπάνες που εκπίπτουν εφόσον υπάρχει το κατά περίπτωση νόμιμο παραστατικό του προμηθευτή ή σχετικές βεβαιώσεις (πχ ασφαλιστικών οργανισμών) είναι:
1) Εργόσημο (Καταβολή ημερομισθίων στους εργάτες γης): Ως έξοδο θεωρείται η απόδειξη πληρωμής από την τράπεζα ή τα ΕΛΤΑ. Εκτός από τα παραστατικά της πληρωμής των εργοσήμων, πρέπει να έχουμε αντίγραφο με τα στοιχεία του εργάτη που δώσαμε το εργόσημο.
2)Τα ασφάλιστρα της αγροτικής παραγωγής: Εκτυπώνονται από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΕΛΓΑ (υπάρχει παρακάτω αναλυτικός τρόπος με τον οποίο εκτυπώνεται η σχετική βεβαίωση).
3)Ασφαλιστικές εισφορές ΟΓΑ, που έχει πληρώσει μέσα στο 2015 ο αγρότης. Επισημαίνεται ότι, αναγνωρίζονται και οι πληρωμές των ασφαλιστικών εισφορών που έγιναν το 2015 και αφορούν προηγούμενα έτη και φυσικά δεν είχαν καταχωρηθεί στο 2014.
4)Λογαριασμοί ΔΕΗ (αγροτικό τιμολόγιο) και δαπάνες άρδευσης-ύδρευσης (από ΤΟΕΒ κτλ).
5) Λογαριασμοί ΟΤΕ, Κινητά τηλέφωνα κατά το μέρος που αφορά η χρήση τους την γεωργική τους εκμετάλλευση.
6) Τιμολόγια από την δήλωση ΟΣΔΕ. Η δήλωση καλλιέργειας γίνεται στην αρχή της καλλιεργητικής περιόδου. Η δαπάνη του συνεταιρισμού ή της ιδιωτικής εταιρείας που συνέταξε την δήλωση αποτελεί έξοδο για τον αγρότη (εφόσον βέβαια έχουν εκδοθεί τα προβλεπόμενα παραστατικά που είναι συνήθως το τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών).
7) Έξοδα μίσθωσης αγροτικής γης (Ενοίκια) Συμφωνητικά μίσθωσης για χωράφια και γεωργικές εγκαταστάσεις. Τα συμφωνητικά μπορεί να είναι είτε μηχανογραφημένα, δηλαδή να έχουν γίνει από τον λογιστή μέσω taxis, είτε χειρόγραφα (αυτό συμβαίνει για συμφωνητικά κάτω των 80 ευρώ /μήνα, με γνήσιο υπογραφής στα ΚΕΠ). Η δήλωση του ΟΣΔΕ επίσης που συντάσσει ο κάθε αγρότης περιέχει αναλυτικές πληροφορίες τόσο για τα καλλιεργήσιμα στρέμματα όσο και για τα συμφωνητικά μίσθωσης.
8) Έξοδα Μεταφοράς Προϊόντων και πρώτων υλών (Πετρέλαιο-Βενζίνη) Έως και 300 ευρώ ανά συναλλαγή μπορεί να εκδίδεται Απόδειξη Λιανικής Πώλησης (Α.Λ.Π.) και στο πίσω μέρος αυτής μπαίνει η σφραγίδα του πρατηριούχου και αναγράφεται ο αριθμός κυκλοφορίας του εφοδιαζόμενου με καύσιμα οχήματος. Για αγορά αξίας πάνω από 300 ευρώ, χρειάζεται τιμολόγιο.
9) Δαπάνες υπηρεσιών κτηνιάτρων, γεωπόνων κτλ που τεκμηριώνονται από το είδος της αγροτικής εκμετάλλευσης και συνάδουν με τους κωδικούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) που έχει κάθε αγρότης του κανονικού καθεστώτος στο μητρώο της εφορίας. Τέτοιες δαπάνες είναι πχ για τους κτηνοτρόφους οι υπηρεσίες κτηνιάτρων (πχ εμβολιασμός ζώων), τα σχέδια βελτίωσης, η υπαγωγή σε ειδικά μέτρα του Υπουργείου Αγροτικής ανάπτυξης από τους γεωπόνους κτλ.
10) Δαπάνες συντήρησης μηχανημάτων και εξοπλισμού που ανήκουν στην ιδιοκτησία του αγρότη (πχ η άδεια κυκλοφορίας να ανήκει στον αγρότη) και να συμπεριλαμβάνονται στο μητρώο παγίων που τηρεί κάθε αγροτική εκμετάλλευση.
11) Δαπάνες σίτισης των εργατών. Με βάση τις αποδείξεις αγοράς τροφίμων από το σούπερ-μάρκετ και φυσικά το ύψος των δαπανών να είναι ανάλογο των απασχολούμενων εργατών. Απαραίτητη προϋπόθεση φυσικά να έχουν εκδοθεί εργόσημα ώστε η δαπάνη να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και να τεκμηριώνεται κατάλληλα.
12) Κάθε είδος άλλης δαπάνης που βαρύνει την αγροτική εκμετάλλευση (Μικροέξοδα όπως πχ αγροτικά εργαλεία, υλικά συσκευασίας αγροτικών προϊόντων )
13) Τόκοι Δανείων. Οι τόκοι των τραπεζικών δανείων (καλλιεργητικών και αγοράς γεωργικού εξοπλισμού), που καταλογίζονται από τις Τράπεζες, θεωρείται δαπάνη και μειώνει το φορολογητέο αποτέλεσμα.
14) Έξοδα των οποίων η πληρωμή γίνεται σε είδος. Πιο συνηθισμένη τέτοια πράξη είναι η πώληση ελαιολάδου στα ελαιοτριβεία στα οποία η πληρωμή γίνεται σε είδος. Το ελαιοτριβείο υποχρεούται να εκδώσει τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών για την υπηρεσία που προσφέρει στον αγρότη και ο αγρότης του κανονικού να εκδώσει τιμολόγιο πώλησης με αξία ίση με την υπηρεσία που του προσέφερε και ποσότητα ίση με αυτή που του παρακρατήθηκε από το ελαιοτριβείο. ( Αρ. απόφασης Δ15 1039443 ΕΞ 2015/23.3.2015.)
15) Έξοδα (προμήθειες και έξοδα που γίνονται για λογαριασμό του αγρότη) που προκύπτουν από τις «εκκαθαρίσεις», που εκδίδουν οι συνεταιρισμοί για λογαριασμό του αγρότη, υποχρεωτικά μέχρι το τέλος του εκάστου έτους.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε δαπάνη και εφόσον η καθαρή της αξία της είναι μεγαλύτερη από 500 ευρώ τότε η πληρωμή της ( μερική ή ολική εξόφληση ) πρέπει να γίνεται με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής (κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή ή επιταγή ή πιστωτική κάρτα).
- Οι αγρότες θα πρέπει να φροντίζουν ώστε οποιαδήποτε δαπάνη που πραγματοποιούν για την αγροτική τους εκμετάλλευση να απεικονίζεται με τα κατάλληλα φορολογικά παραστατικά.
Αγροτικές Ενισχύσεις/ επιδοτήσεις – Αποζημιώσεις:
Με τον Ν. 4328/2015 «Κύρωση της από 27 Μαρτίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη βιωσιμότητα της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές» (Α’ 35) και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α’ 51/14.5.2015)» ισχύουν τα εξής: Άρθρο 2. Τροποποίηση Διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α’167) 1. Στο τέλος της πρώτης παραγράφου του άρθρου 21 του Κ.Φ. Ε. προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής: «Ειδικά, για τους ασκούντες ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, οι αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις που χορηγούνται στα πλαίσια της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ο νομοθέτης προφανώς εννοεί την λεγόμενη ‘’ΚΑΠ’’, Κοινή Αγροτική Πολιτική), περιλαμβάνονται στον προσδιορισμό του κέρδους από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα μόνο κατά το μέρος των ενισχύσεων και επιδοτήσεων που υπερβαίνει τα δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ, οι δε αγροτικές αποζημιώσεις (πχ του ΕΛΓΑ για φυτικές καταστροφές) στο σύνολό τους, δεν συνυπολογίζονται.»
Επομένως, οι επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ΔΕΝ λαμβάνονται υπόψη στον προσδιορισμό του καθαρού κέρδους. Εξαίρεση αποτελούν οι πάνω από 12.000 ευρώ αγροτικές επιδοτήσεις- ενισχύσεις
Ταυτόχρονα με την ΠΟΛ.1003/31.12.2014, (διευκρινήσεις περί των «Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις») που εκδόθηκε πρόσφατα (η αρίθμηση είναι του 2015 αλλά η ημερομηνία που φέρει είναι 31.12.14). Στο άρθρο 8 (§1 8.1.1), ορίζεται ότι για το έτος 2015 δεν προβλέπεται η έκδοση τιμολογίου για τις επιδοτήσεις. Δεν χρειάζεται δηλαδή πλέον να τιμολογηθούν οι αγροτικές επιδοτήσεις, αλλά και κάθε άλλη μορφής επιδότηση ισχύει για το 2015:
«8.1.2 Για την είσπραξη αποζημιώσεων, επιδοτήσεων, οικονομικών ενισχύσεων, επιστροφών τόκων, εισφορών και λοιπών συναφών εσόδων, δεν προβλέπεται ή έκδοση τιμολογίου από την Οδηγία 2006/112/ΕΕ. Η συναλλαγή δύναται να τεκμηριώνεται από παραστατικό που εκδίδει ο χορηγών το σχετικό ποσό ή η τράπεζα που το καταβάλλει (π.χ. απόφαση επιχορήγησης, βεβαίωση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ που περιλαμβάνει τα στοιχεία του δικαιούχου, το ποσό, την ημερομηνία ή άλλο ανάλογο στοιχείο).»
Βεβαίωση εφορίας φορολογικού έτους 2015 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ (www.opekepe.gr)