Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. αριθ. 334/2016 Διαπίστωση, εκ μέρους της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της παράβασης από ιδιωτικό ΚΤΕΟ της περίπτωσης (i) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ΄ αριθμ. 3326/212/2015 Κ.Υ.Α.. – Προϋποθέσεις

Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. αριθ. 334/2016 Διαπίστωση, εκ μέρους της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της παράβασης από ιδιωτικό ΚΤΕΟ της περίπτωσης (i) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ΄ αριθμ. 3326/212/2015 Κ.Υ.Α.. – Προϋποθέσεις

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Αριθμός Γνωμοδότησης 334/2016
ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
(Γ' ΤΜΗΜΑ)

Συνεδρίαση της 21ης Δεκεμβρίου 2016

Σύνθεση:

Πρόεδρος: Βασιλική Δούσκα, Αντιπρόεδρος Ν.Σ.Κ.

Νομικοί Σύμβουλοι: Σπυρίδων Παπαγιαννόπουλος, Παναγιώτης Παναγιωτουνάκος, Ευγενία Βελώνη, Νίκη Μαριόλη, Κωνσταντίνος Κατσούλας, Αθηνά Αλεφάντη, Βασιλική Παπαθεοδώρου.

Εισηγήτρια: Μαρία Σταμέλου, Πάρεδρος Ν.Σ.Κ. (γνώμη χωρίς ψήφο) Αριθμός Ερωτήματος: Το υπ' αριθμ. πρωτ. 13242/1131/ 30-3-2016 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων (ήδη Υποδομών και Μεταφορών) της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας - Διεύθυνσης Ελέγχου Οχημάτων και Εγκαταστάσεων - Τμήμα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.

Περίληψη Ερωτήματος: Αν για την επιβολή των κυρώσεων της περίπτωσης (i) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 Κ.Υ.Α. απαιτείται η διαπίστωση αναπιολόγητης μη αποστολής προς το Υπουργείο Υποδομών και Δικτύων μέχρι τη 12η βραδινή της ημέρας διενέργειας του ελέγχου, αθροιστικά, όλων των κατά νόμο απαιτούμενων δεδομένων ή, εάν οι κυρώσεις αυτές μπορούν να επιβληθούν και στην περίπτωση που έχει αποσταλεί κάποιο μόνο από τα παραπάνω δεδομένα.

Επί των ανωτέρω ερωτημάτων, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Γ') γνωμοδότησε ως ακολούθως:

Ιστορικό

Από το ερώτημα της υπηρεσίας και τα έγγραφα που το συνοδεύουν προκύπτουν τα εξής:

1.- Σε εφαρμογή των διατάξεων της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΒΊ58), η ερωτώσα υπηρεσία διενήργησε εξ αποστάσεως δειγματοληπτικό έλεγχο σε όλα τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ της χώρας αναφορικά με την αναιτιολόγητη μη αποστολή προς το Υπουργείο το αργότερο μέχρι την 12η βραδινή της ημέρας διενέργειας του τεχνικού ελέγχου οχημάτων, των προβλεπόμενων φωτογραφιών και των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων που διενεργήθηκαν κατά την περίοδο από 22-1-2015 έως 31-8-2015. Ο έλεγχος διενεργήθηκε με επεξεργασία των δεδομένων τεχνικού ελέγχου που αποστέλλουν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ μέσω του μηχανογραφικού συστήματος στο Υπουργείο. Με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου, η Υπηρεσία εξέδωσε το Νοέμβριο του 2015 διακόσιες περίπου εκθέσεις διαπίστωσης παράβασης, τις οποίες απέστειλε στις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας για τις δικές τους περαιτέρω ενέργειες, όπως αυτές ορίζονται στην ως άνω ΚΥΑ.

2. - Στην Υπηρεσία υποβλήθηκε το από 19-2-2016 υπόμνημα τριών σωματείων των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, με το οποίο ισχυρίστηκαν ότι τόσο από τη γραμματική όσο και από την τελολογική ερμηνεία της διάταξης της περίπτωσης (ί) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 Κ.Υ.Α. προκύπτει ότι για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων απαιτείται η μη αποστολή εντός της οριζόμενης προθεσμίας σωρευτικά όλων των κατά νόμο απαιτούμενων δεδομένων και ότι συνεπώς, όταν συντρέχει μη αποστολή ορισμένων εξ αυτών, δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής της προαναφερθείσας διάταξης.

3. - Κατά την άποψη της υπηρεσίας, η κατά τα ανωτέρω ερμηνεία της διάταξης από τα σωματεία συνδέεται με το γεγονός ότι για τους τεχνικούς ελέγχους, για τους οποίους έχουν εκδοθεί από αυτήν εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης, έχει πραγματοποιηθεί η σύμφωνα με την περίπτωση (ί) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 Κ.Υ.Α. αποστολή προς το Υπουργείο < μόνο των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών, όχι όμως και των προβλεπόμενων φωτογραφιών και των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων.

4. - Κατόπιν των προαναφερόμενων η Υπηρεσία διατύπωσε το παρόν ερώτημα σχετικά με την ορθή ερμηνεία και εφαρμογή της αναφερόμενης διάταξης.

Νομοθετικό πλαίσιο

5. - Στο άρθρο 1 της Οδηγίας 96/96/ΕΚ του Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 1996 «Για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων του» ορίζονταν τα εξής; «1. Σε κάθε κράτος μέλος τα μηχανοκίνητα οχήματα που είναι εγγεγραμμένα σ' αυτό, καθώς και τα ρυμουλκούμενα και τα ημιρυμουλκούμενά τους, υπόκεινται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο σύμφωνα με την παρούσα οδηγία, και ιδίως τα παραρτήματα I και II. 2. Οι κατηγορίες των οχημάτων που θα ελέγχονται, η συχνότητα του τεχνικού ελέγχου και τα σημεία που πρέπει να ελέγχονται περιλαμβάνονται στα παραρτήματα I και II».

Περαιτέρω, στο άρθρο 2 της ίδιας οδηγίας ορίζονταν τα εξής:

«Ο τεχνικός έλεγχος, που προβλέπει η παρούσα οδηγία, πρέπει να διενεργείται από το κράτος ή από δημόσιο οργανισμό, στον οποίο ανατίθεται το καθήκον αυτό, από τα όργανα ή τους φορείς ιδιωτικής τυχόν φύσεως, τους οποίους εξουσιοδοτεί, υποδεικνύει και εποπτεύει άμεσα το κράτος. Όταν οι φορείς, που είναι επιφορτισμένοι με τον τεχνικό έλεγχο, ασκούν συγχρόνως και δραστηριότητες επισκευής οχημάτων, τα κράτη μεριμνούν ιδιαίτερα ώστε να προστατεύεται η αντικειμενικότητα και η υψηλή ποιότητα του ελέγχου».

6. - Για την εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της ανωτέρω οδηγίας, κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 1 του άρθρου 86 του ν.2696/1999 που κύρωσε τον Κ.Ο.Κ., εκδόθηκε η υπ" αριθμ. Φ.2/64580/2288/1999 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β' 1523,) «Τεχνικός έλεγχος μηχανοκινήτων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους σε συμμόρφωση προς την οδηγία 96/96/ΕΚ» στο άρθρο 3 της οποίας ορίζετο ότι:

«Ο τεχνικός έλεγχος, που προβλέπει η παρούσα απόφαση, διενεργείται από τις Υπηρεσίες ΚΤΕΟ των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων της χώρας ή από δημόσιο οργανισμό στον οποίο ανατίθεται το καθήκον αυτό, ή από τα όργανα ή φορείς ιδιωτικής φύσεως, τους οποίους εξουσιοδοτεί, υποδεικνύει και εποπτεύει άμεσα το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Όταν οι φορείς αυτοί, που είναι επιφορτισμένοι με τον τεχνικό έλεγχο, ασκούν συγχρόνως και δραστηριότητες επισκευής οχημάτων, το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών μεριμνά ιδιαίτερα ώστε να προστατεύεται η αντικειμενικότητα και η υψηλή ποιότητα του ελέγχου».

7. - Στην υττ' αριθμ. 37566/5116/10/2012 απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Β' 87) «Τεχνικός έλεγχος μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων τους σε συμμόρφωση με τις οδηγίες 2009/40 ΕΚ και 2010/48 EE.», με την οποία εναρμονίσθηκε η ελληνική νομοθεσία στις διατάξεις της οδηγίας 2009/40/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «σχετικά με τον τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 2010/48/ΕΕ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου «για την προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο της ως άνω οδηγίας» και η οποία από την έναρξη ισχύος της κατήργησε την προηγούμενη Φ2/64580/2288/1999 απόφαση, προβλέπεται:

« Άρθρο 2

1. Τα μηχανοκίνητα οχήματα που είναι εγγεγραμμένα στην Ελλάδα, καθώς και τα ρυμουλκούμενα και τα ημιρυμουλκούμενά τους, υπόκεινται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο σύμφωνα με την παρούσα απόφαση.

Άρθρο 3

Ο τεχνικός έλεγχος που προβλέπει η παρούσα απόφαση, διενεργείται από τα Δημόσια Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) ή από δημόσιο οργανισμό στον οποίο ανατίθεται το καθήκον αυτό από το κράτος, ή από τα όργανα ή τους φορείς τους οποίους εξουσιοδοτεί, υποδεικνύει και εποπτεύει άμεσα το κράτος, περιλαμβανομένων και των δεόντως εξουσιοδοτημένων ιδιωτικών οργάνων».

8. - Στα άρθρα 34, 35, 37 και 38 του ν. 2963/2001 (Α' 268) «Οργάνωση και λειτουργία των δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία, τεχνικός έλεγχος οχημάτων και ασφάλεια χερσαίων μεταφορών και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, με τον οποίο μεταξύ άλλων καθιερώθηκε η ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών ΚΤΕΟ προβλέπεται:

«· Άρθρο 34 Ίδρυση ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο.

1. Τα ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. ιδρύονται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα και έχουν ως αποκλειστικό έργο τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων που ορίζονται στο προηγούμενο άρθρο ...

« Άρθρο 35 Έργο ιδιωτικών Κ. Τ. Ε. Ο.

1. Τα ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. διενεργούν τον τεχνικό έλεγχο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

2. Στα πλαίσια εκπλήρωσης του έργου τους:

α. Υποχρεούνται να επιμορφώνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα το προσωπικό τους σε φορέα που έχει διαπιστευθεί για την εκτέλεση του έργου αυτού.

β. Συγκεντρώνουν και επεξεργάζονται τα στοιχεία των διενεργούμενων ελέγχων τα οποία αποστέλλουν με σύνδεση άμεση (on line) στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθώς και εγγράφως κάθε φορά που τους ζητηθεί από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών.
γ. δ. ε. ...»

« Άρθρο 37 Άδεια λειτουργίας ιδιωτικών Κ. Τ.Ε. Ο. - Διαπίστευση Κ. Τ.Ε. Ο.

1..........

2. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο., οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος μηχανογράφησης, το είδος και οι τεχνικές προδιαγραφές των αυτόματων γραμμών ελέγχου, το αναγκαίο για τη λειτουργία του Κ.Τ.Ε.Ο. προσωπικό, η διαδικασία χορήγησης της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας και τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά, η διάρκεια της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, η διαδικασία χορήγησης του δελτίου τεχνικού ελέγχου και ο τύπος αυτού, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

3. Ο τεχνικός έλεγχος οχημάτων στα Δημόσια και Ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. διενεργείται από ελεγκτικό προσωπικό, που επιμορφώνεται υποχρεωτικά στα αντικείμενα της εργασίας του, λαμβάνονταςαντίστοιχη πιστοποίηση από αρμόδιους φορείς. Ειδικότερα:α)...β)...

γ. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται, οι λοιπές υποχρεώσεις των ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο. για τη συγκέντρωση, επεξεργασία και αποστολή στοιχείων των διενεργούμενων από αυτά τεχνικών ελέγχων στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η σχετική διαδικασία, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.»

« Άρθρο 38 Χορήγηση και ανάκληση αδειών - Έλεγχος ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο.

1.... , 2....

3. Ο έλεγχος των ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο. ασκείται από τη Δ.Α.Χ.Μ. και το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών του ν. 2671/1998 (ΦΕΚ 289 Α ).

9.- Κατ' εξουσιοδότηση των παρ. 2 και 3 του άρθρου 37 του ν. 2963/2001 εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 58413/7516/2002 (Β' 1350) απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Τεχνικές προδιαγραφές συστήματος μηχανογράφησης Ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Συγκέντρωση επεξεργασία και αποστολή στοιχείων των διενεργουμένων τεχνικών ελέγχων.», η οποία στη συνέχεια λόγω της ανάγκης βελτίωσης και επικαιροποίησής της αντικαταστάθηκε με την υπ' αριθμ. 24996/2840/3-6-2011 (ΒΊ123) απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η οποία την κατήργησε από τη δημοσίευσή της. Με την τελευταία, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος μηχανογράφησης των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Ειδικότερα, στα άρθρα 3 και 4 αυτής προβλέπεται:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΚΤΕΟ

Αρθρο 1 Απαιτήσεις Μηχανογραφικού Συστήματος Ιδιωτικού ΚΤΕΟ

Το Μηχανογραφικό Σύστημα (Μ.Σ.) των Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου (ΙΚΤΕΟ) καλύπτει τα παρακάτω:

α)...,... (ζ) Την αυτόματη και άμεση αποστολή μετά την ολοκλήρωση του κάθε τεχνικού ελέγχου, των δεδομένων ελέγχου που κρίνονται απαιτητά στον Κεντρικό Υπολογιστή του Μ.Σ. του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠ. Υ.ΜΕ.ΔΙ.), σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 5 της παρούσας απόφασης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΩΝ ΔΙΕΝΕΡΓΟΥΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ

Άρθρο 3 Διακίνηση αρχείων - Μεταφορά Δεδομένων

«1. Το Μ.Σ. του ΙΚΤΕΟ έχει πρόσβαση στο Internet, συνδέεται καθημερινά σε δικτυακό τόπο του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. και εκτελεί τις παρακάτω εργασίες:

(α) Ασφαλή σύνδεση με χρήση αποκλειστικού κωδικού χρήστη, κωδικού ασφαλείας και πιστοποιητικού (user id, password, client certificate).

(β)Αυτόματη προώθηση των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών, τα οποία είναι υπογεγραμμένα με ψηφιακή υπογραφή από την κεντρική μονάδα της αυτόματης γραμμής, καθώς και του ονόματος και της ημερομηνίας και ώρας δημιουργίας του αρχείου μετρήσεων, στο Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ., αμέσως μόλις ολοκληρωθούν οι έλεγχοι που γίνονται από την αυτόματη γραμμή ελέγχου. Το ΙΚΤΕΟ οφείλει να παραδώσει στη Δ.Ο.Π. εκτελέσιμο ηλεκτρονικό αρχείο, το οποίο να δέχεται ως είσοδο το ψηφιακά υπογεγραμμένο αρχείο (ή αρχεία) της αυτόματης γραμμής ελέγχου του, και να εξάγει τα δεδομένα του αρχείου εισόδου σε αρχείο εξόδου συγκεκριμένης μορφής. Το εκτελέσιμο θα συνοδεύεται από τον αντίστοιχο πηγαίο κώδικα και οδηγίες μεταγλώττισης (compilation), όπως γλώσσα προγραμματισμού και έκδοση, ακριβή σύνταξη των εντολών μεταγλώττισης και εκτέλεσης, περιβάλλον εκτέλεσης/μεταγλώττισης. Οι τεχνικές λεπτομέρειες των απαιτουμένων και ο τρόπος αποστολής τους καθορίζονται με εγκύκλιο της Δ.Ο.Π. Η Δ.Ο.Π. απαγορεύεται να κοινοποιήσει οποιοδήποτε από τα παραπάνω στοιχεία σε τρίτους.

(γ) Αποστολή του φωτογραφικού υλικού που αναφέρεται στο προηγούμενο άρθρο, πλην των φωτογραφιών της περίπτωσης γ.v., της παρ. 6, του άρθρου 2. (και η οποία διάταξη έχει ως εξής: Για κάθε όχημα πέραν των ανωτέρω περιγραφομένων φωτογραφιών επιτρέπεται η λήψη πρόσθετων φωτογραφιών, κατά την κρίση του ελεγκτή οι οποίες θα θεμελιώνουν διαπιστωθείσες ελλείψεις ή προβλήματα του οχήματος. Αυτές θα αποθηκεύονται και δεν θα αποστέλλονται, (αριθμός φωτογραφιών ΦΦ=04 και άνω).

(δ) Αυτόματη μεταφορά προς το Μ.Σ. του ΥΠ. Υ.ΜΕ.ΔΙ. αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων με την ολοκλήρωση των τεχνικών ελέγχων των εν λόγω οχημάτων και αμέσως μετά την εκτύπωση του ΔΤΕ.

(ε) Τα αρχεία τύπου XML που αναφέρονται στο προηγούμενο σημείο συμπεριλαμβάνουν και το φωτογραφικό υλικό της παρ. 6 του άρθρου 2 (πλην της περίπτωσης γ.vj καθώς και τον μοναδικό κωδικό συσχέτισης που έχει επιστραφεί από το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. κατά την επιτυχή αποστολή των στοιχείων που αναφέρονται στο σημείο (β). Σε περίπτωση εκπροθέσμου τεχνικού ελέγχου, στα αρχεία τύπου XML που αποστέλλονται, συμπεριλαμβάνονται και τα στοιχεία των εντύπων παραβόλων (σειρά, αριθμός, ποσό) ή των διπλότυπων Δ.Ο.Υ. (τύπος Α ή Β σειρά, αύξων αριθμός, ημερομηνία έκδοσης και ποσό). Τα ανωτέρω στοιχεία εκτυπώνονται στο χώρο των παρατηρήσεων του Δ. Τ.Ε.».

«Άρθρο 4 Διόρθωση δεδομένων ελέγχου

1. Το ΙΚΤΕΟ είναι υπεύθυνο για την πληρότητα και ορθότητα των δεδομένων που αποστέλλει στο ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. To XML αρχείο δεδομένων ελέγχου υφίσταται έλεγχο από το Μ.Σ. του ΙΚΤΕΟ πριν την αποστολή του στο Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. Ο έλεγχος συνίσταται στο ότι έχουν συμπεριληφθεί όλα τα δεδομένα που προβλέπεται να αποστέλλονται στο ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, και ότι τα δεδομένα αυτά είναι σωστά».

10.- Στο άρθρο 41 του ν. 2963/2001, όπως αυτό έχει τροποποιηθεί και ισχύει με το άρθρο 185 παρ 12 του ν. 4070/2012 (Α' 82) «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις», προβλέπεται:

« Άρθρο 41 - Διοικητικές κυρώσεις

1. Σε περιπτώσεις παράβασης των σχετικών με τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων στη χώρα διατάξεων των νόμων 1350/1983 (Α' 55) και 3446/2006 (Α' 49) και διατάξεων του Κεφαλαίου Β' του νόμου αυτού, καθώς και των αποφάσεων που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση τους, δύνανται να επιβληθούν οι ακόλουθες διοικητικές κυρώσεις:

α. Στους φορείς στους οποίους χορηγείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας Ιδιωτικού ΚΤΕΟ σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 36 και 37:
αα. πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως χίλια (1.000) ευρώ. Αν διαπιστωθούν περισσότερες παραβάσεις στο πλαίσιο του ίδιου ελέγχου, το ανώτατο ύιμος του συνολικού προστίμου μπορεί να ανέλθει έως το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ,

ββ. αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του φορέα από δέκα (10) ημέρες έως και ένα (1) χρόνο.

β. Στο ελεγκτικό προσωπικό των παραπάνω φορέων αφαίρεση του πιστοποιητικού ελεγκτή από δέκα (10) ημέρες έως τρεις (3) μήνες.

Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε ένα έτος από την προηγούμενη παραβίαση επιβάλλεται διπλάσια ποινή και σε νέα υποτροπή εντός του έτους από την προηγούμενη επιβάλλεται τριπλάσια ποινή.

Σε άρνηση του υπευθύνου του Ιδιωτικού ΚΤΕΟ να υποβληθεί σε έλεγχο από το αρμοδίως εξουσιοδοτημένο όργανο αφαιρείται η άδεια λειτουργίας για τριάντα (30) ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε ένα έτος από την προηγούμενη παραβίαση επιβάλλεται διπλάσια ποινή και σε νέα υποτροπή εντός του έτους από την προηγούμενη επιβάλλεται οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του Ιδιωτικού ΚΤΕΟ.

2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι περιπτώσεις των παραβάσεων της παραγράφου 1 του αυτού άρθρου όπου επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, τα όργανα ελέγχου και η διαδικασία επιβολής των πιο πάνω κυρώσεων, τα κριτήρια επιμέτρησης των κυρώσεων για παραβάσεις που αφορούν δευτερεύουσες, σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις οχημάτων ή και παραβάσεις που αφορούν διοικητικής ή οικονομικής φύσης υποχρεώσεις, τα όργανα και η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Τα όργανα ελέγχου διενεργούν τους ίδιους ελέγχους και στα Δημόσια ΚΤΕΟ.
3..............».

11.- Στα άρθρα 2, 5, 8 και 9 της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΒΊ58), «καθορισμός των οργάνων ελέγχου των Δημόσιων και Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, της διαδικασίας επιβολής των κυρώσεων που επιβάλλονται στους φορείς Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, καθώς και των κριτηρίων επιμέτρησης των κυρώσεων για παραβάσεις που αφορούν ελλείψεις οχημάτων ή παραβάσεις που αφορούν διοικητικής ή οικονομικής φύσης υποχρεώσεις των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, των οργάνων και της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων και κάθε άλλου σχετικού θέματος.», που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του ανωτέρω άρθρου 41 του ν.2963/2001 ορίζεται:

Άρθρο 2 - Διοικητικές κυρώσεις

1. Οι διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους φορείς ΙΚΤΕΟ και στο ελεγκτικό προσωπικό τους, είναι οι ακόλουθες:

α. Πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως χίλια (1.000) ευρώ.

β. Προσωρινή αφαίρεση της άδειας λειτουργίας ή προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας του ΙΚΤΕΟ, διάρκειας από δέκα (10) ημέρες έως ένα (1) χρόνο.

γ. Προσωρινή αφαίρεση του πιστοποιητικού ελεγκτή ΙΚΤΕΟ, διάρκειας από δέκα (10) ημέρες έως τρεις (3) μήνες. « Άρθρο 5 1...2...3...

4. Για την αναιτιολόγητη μη αποστολή προς το ΥΠΥΜΕΔΙ:

i) το αργότερο μέχρι την 12η βραδινή της ημέρας διενέργειας του ελέγχου, των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών, των προβλεπόμενων φωτογραφιών και των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων.

ii) εντός των οριζόμενων προθεσμιών, των προβλεπόμενων από τις ισχύουσες διατάξεις στοιχείων, δεδομένων και καταστάσεων από το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΙΚΤΕΟ, πλέον των ανωτέρω αναφερομένων, επιβάλλονται οι ακόλουθες κυρώσεις: 

α. Για χρονικό διάστημα έως και δέκα (10) συνεχόμενες εργάσιμες ημέρες, πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ, για κάθε ημέρα καθυστέρησης, έως και τη 10η ημέρα.

β. Για χρονικό διάστημα πέραν των δέκα (10) συνεχόμενων εργάσιμων ημερών, προσωρινή αφαίρεση της άδειας λειτουργίας ή προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας του ΙΚΤΕΟ διάρκειας δέκα (10) ημερών». «Άρθρο 8 - Όργανα ελέγχου των ΚΤΕΟ

1. Η διαπίστωση των αναφερόμενων στα προηγούμενα άρθρα παραβάσεων της παρούσας γίνεται εξ αποστάσεως ή με επιτόπιους ελέγχους.

2. Ως όργανα των εξ αποστάσεως διενεργούμενων ελέγχων ορίζονται:

α. Η Διεύθυνση Ελέγχου Οχημάτων και Εγκαταστάσεων (ΔΕΟΕ) του ΥΠΥΜΕΔΙ, με βάση:

i) Τα αποστελλόμενα ή υποβαλλόμενα από τα ΙΚΤΕΟ στοιχεία μέσω του Μηχανογραφικού Συστήματος του ΥΠΥΜΕΔΙ ή με αλληλογραφία και

ii) Την επεξεργασία των στοιχείων που αποστέλλονται από τα ΙΚΤΕΟ στο Μηχανογραφικό Σύστημα του ΥΠΥΜΕΔΙ και παρέχονται στη ΔΕΟΕ, μέσω κατάλληλου εποπτικού περιβάλλοντος, από τη ΔΑΣΛΕ.»

β) Η Διεύθυνση Ανάπτυξης, Συντήρησης και Λειτουργίας Εφαρμογών (ΔΑΣΑΕ) του ΥΠΥΜΕΔΙ για παραβάσεις που αφορούν στη λειτουργία του Μηχανογραφικού Συστήματος και μπορούν να διαπιστωθούν εξ αποστάσεως με μηχανογραφικά μέσα

«Άρθρο 9
Διαδικασία επιβολής των κυρώσεων

1. Η ΔΕΟΕ και η ΔΑΣΛΕ του ΥΠΥΜΕΔΙ, ως όργανα εξ αποστάσεως ελέγχων, συντάσσουν:

α. Έκθεση βεβαίωσης παράβασης, με την οποία βεβαιώνουν τις τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν. Η έκθεση αυτή συντάσσεται στην περίπτωση κατά την οποία τα διαθέσιμα στοιχεία διενέργειας του εξ αποστάσεως ελέγχου κρίνονται επαρκή για τη θεμελίωση της παράβασης. Η έκθεση υποβάλλεται στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία λειτουργεί το ΙΚΤΕΟ και κοινοποιείται στο ΣΕΕΥΜΕ και, κατά περίπτωση, στη ΔΕΟΕ ή στη ΔΑΣΛΕ του ΥΠΥΜΕΔΙ.

β. Έκθεση καταγραφής ευρημάτων για πιθανή τέλεσης παράβασης. ...........
2...3...4...5... 

6. Η έκθεση βεβαίωσης παράβασης αποστέλλεται από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας, με συστημένη επιστολή με απόδειξη παραλαβής, στο νόμιμο εκπρόσωπο του ελεγχόμενου ΙΚΤΕΟ και, κατά περίπτωση, στον ελεγκτή του ΙΚΤΕΟ για την υποβολή των απόψεών τους εγγράφως, εντός προθεσμίας πέντε (5) εργάσιμων ημερών, από την επομένη της ημέρας παραλαβής του εγγράφου. Αν οι έγγραφες αιτιάσεις κριθούν βάσιμες, διαγράφεται η παράβαση και η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας ενημερώνει εγγράφως το ΣΕΕΥΜΕ, τη ΔΕΟΕ και, κατά περίπτωση, τη ΔΑΣΑΕ του ΥΠΥΜΕΔΙ.

Ερμηνεία - Υπαγωγή

12. - Η οδηγία 96/96/ΕΚ επέβαλε τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων, ορίζοντας ότι ο έλεγχος αυτός πρέπει να διενεργείται από το κράτος ή από δημόσιο οργανισμό, στον οποίο ανατίθεται το καθήκον αυτό και από τα όργανα ή τους φορείς ιδιωτικής τυχόν φύσεως, τους οποίους το κράτος εξουσιοδοτεί, υποδεικνύει και εποπτεύει άμεσα. Περαιτέρω, ο ορισμός των φορέων ιδιωτικής φύσεως, οι οποίοι θα δύνανται να διενεργούν τεχνικό έλεγχο οχημάτων, επαφίεται στα κράτη μέλη τα οποία, εφόσον εξουσιοδοτούν ιδιωτικούς φορείς για τον τεχνικό έλεγχο, υποχρεούνται να μεριμνούν ιδιαίτερα, ώστε να προστατεύεται η αντικειμενικότητα και η υψηλή ποιότητα του ελέγχου (Γνωμ. ΝΣΚ 453/2006, Δ.Εφ.ΑΘ 2781/2013).

13. - Με τα άρθρα 34 έως 41 του ν. 2963/2001 (Α' 268), όπως αυτός έχει τροποποιηθεί και ισχύει, προβλέφθηκε η ίδρυση, η λειτουργία και το έργο των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, στη συνέχεια δε εκδόθηκαν υπουργικές αποφάσεις για τον καθορισμό των θεμάτων αυτών (όροι και προϋποθέσεις αδειοδότησης, αναγκαίο προσωπικό, τεχνικές προδιαγραφές εξοπλισμού κ.ά.).

Με την υπ' αριθμ. 24996/2840/2011 απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, εκδοθείσα κατ' εξουσιοδότηση των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 37 του ν. 2963/2001, όπως -αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθορίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος μηχανογράφησης των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, καθώς και ο τρόπος συγκέντρωσης, επεξεργασίας και αποστολής στοιχείων των διενεργουμένων τεχνικών ελέγχων. Ειδικότερα στο άρθρο 3 προβλέφθηκε ο τρόπος διακίνησης αρχείων και η μεταφορά δεδομένων από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ προς το ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. μέσω μηχανογραφικού συστήματος.

14. - Με το άρθρο 41 του ν. 2963/2001 προβλέφθηκαν οι διοικητικές κυρώσεις στις περιπτώσεις παράβασης των σχετικών με τον τεχνικό έλεγχο διατάξεων και με την υπ' αριθμ. 3326/212/2015 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου 41, καθορίστηκαν τα όργανα ελέγχου των δημόσιων και ιδιωτικών ΚΤΕΟ, η διαδικασία επιβολής των κυρώσεων που επιβάλλονται στους φορείς ιδιωτικών ΚΤΕΟ καθώς και τα κριτήρια επιμέτρησης των κυρώσεων για παραβάσεις που αφορούν είτε ελλείψεις οχημάτων, είτε παραβάσεις διοικητικής ή οικονομικής φύσης υποχρεώσεων των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, όπως επίσης και τα όργανα και η διαδικασία επιβολής των κυρώσεων και είσπραξης των προστίμων.

15.- Σύμφωνα με τα άρθρα 8 και 9 της ως άνω αποφάσεως, ο έλεγχος που διενεργείται στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ είναι είτε επιτόπιος είτε εξ αποστάσεως. Ειδικά για τον εξ αποστάσεως έλεγχο προβλέπονται ως αρμόδια όργανα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η Διεύθυνση Ελέγχου Οχημάτων και Εγκαταστάσεων (ΔΕΟΕ) και η Διεύθυνση Ανάπτυξης, Συντήρησης και Λειτουργίας Εφαρμογών (ΔΑΣΛΕ), οι οποίες συντάσσουν έκθεση, είτε βεβαίωσης παράβασης, όταν διαπιστώνονται παραβάσεις, είτε καταγραφής ευρημάτων στην περίπτωση κατά την οποία τα διαθέσιμα στοιχεία του εξ' αποστάσεως ελέγχου δεν κρίνονται επαρκή και καθίσταται αναγκαίος ο περαιτέρω έλεγχος. Στη συνέχεια οι εκθέσεις αυτές υποβάλλονται στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία λειτουργεί το ιδιωτικό ΚΤΕΟ και κοινοποιούνται στο ΣΕΕΥΜΕ και στις ως άνω Διευθύνσεις του Υπουργείου. Ακολούθως, η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών αποστέλλει την έκθεση βεβαίωσης παράβασης στο νόμιμο εκπρόσωπο του ελεγχόμενου ιδιωτικού ΚΤΕΟ για την υποβολή των απόψεών τους εγγράφως, εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επόμενη της ημέρας παραλαβής του εγγράφου. Αν οι έγγραφες αιτιάσεις κριθούν βάσιμες, διαγράφεται η παράβαση, ενώ σε αντίθετη περίπτωση, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις, με αιτιολογημένη απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας και με βάση τη σχετική έκθεση βεβαίωσης παράβασης του οργάνου ελέγχου.

Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 2 αυτής, οι διοικητικές κυρώσεις που δύναται να επιβληθούν στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ είναι χρηματικό πρόστιμο από 500 έως 1.000 ευρώ, προσωρινή αφαίρεση της άδειας λειτουργίας ή προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας του ΚΤΕΟ διάρκειας από 10 ημέρες έως 1 χρόνο και οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας ή οριστική απαγόρευση λειτουργίας.

16. - Ειδικότερα, στην περίπτωση (ί) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της ως άνω υπ' αριθμ. 3326/212/2015 ΚΥΑ προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η επιβολή συνδυασμένων κυρώσεων προστίμου, ή προσωρινής αφαίρεσης της άδειας λειτουργίας, ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας του ιδιωτικού ΚΤΕΟ, για την περίπτωση αναιτιολόγητης μη αποστολής προς το ΥΠΥΜΕΔΙ, των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών, των προβλεπόμενων φωτογραφιών και των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων το αργότερο μέχρι την 12η βραδινή της ημέρας διενέργειας του ελέγχου.

Η ως άνω παράθεση των προβλεπόμενων προς αποστολή από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ προς το ΥΠΥΜΕΔΙ (ήδη Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών) δεδομένων που απαιτούνται κατά τη διάταξη αυτή, γίνεται με σύνδεση μεταξύ των δύο πρώτων με κόμμα (δηλ. των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών και των προβλεπόμενων φωτογραφιών ) και αυτών των δύο με το τελευταίο (των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων) με το συμπλεκτικό σύνδεσμο «και», τρόπος που παραπέμπει σε παρατακτική σύνδεση φράσεων, σχετικών μεταξύ τους κατά το νόημα που περιέχουν και συνεπώς δηλώνει ενιαίο σύνολο. Πρωτίστως λοιπόν από τη γραμματική ερμηνεία της διατάξεως προκύπτει ότι, η κατά τον τρόπο αυτό διατύπωση στο νόμο απαιτεί σωρευτική αποστολή όλων των προβλεπόμενων δεδομένων και συνεπώς η μη αποστολή έστω ενός μόνο εξ αυτών από το ιδιωτικό ΚΤΕΟ προς το Υπουργείο και εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, οδηγεί στην επιβολή των υπό στοιχεία α και β κυρώσεων .

17. - Εξ άλλου, τόσο ο έλεγχος των ιδιωτικών ΚΤΕΟ από τα προβλεπόμενα όργανα ελέγχου, όσο και οι κυρώσεις που κατά νόμο προβλέπεται να τους επιβληθούν σε περιπτώσεις διαπιστώσεως παραβάσεων, συνδέονται με την υποχρέωση του κράτους να μεριμνά ιδιαίτερα, ώστε να προστατεύεται η αντικειμενικότητα και η υψηλή ποιότητα του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων. Προκειμένου να εκπληρωθεί ο σκοπός αυτός, είναι συνεπώς απαραίτητο η αρμόδια για τον έλεγχο και την εποπτεία των ιδιωτικών ΚΤΕΟ Υπηρεσία, να έχει στη διάθεσή της όλα τα δεδομένα για κάθε διενεργούμενο τεχνικό έλεγχο, ώστε να είναι δυνατή η διασταύρωση και επαλήθευση των στοιχείων και να καθίσταται κατά τον τρόπο αυτό πλήρης ο έλεγχος.

Συνεπώς και από πλευράς τελολογικής ερμηνείας προκύπτει ότι απαιτείται η αποστολή του συνόλου των δεδομένων. 

18. - Άλλωστε ομοίου περιεχομένου ρύθμιση με αυτή της ερμηνευομένης διατάξεως της περιπτώσεως (ί) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της ως άνω υπ' αριθμ. 3326/212/2015 ΚΥΑ περιλαμβανόταν και στις προϊσχύσασες αυτής αποφάσεις (άρθρο 4 περ.1 β της υπ' αριθμ. 59589/6166/30-12-2011 ΚΥΑ (Β' 3249) και άρθρο 4 περ.1 β της υπ' αριθμ. 48680/5032/27-11-2012 ΚΥΑ (Β' 3153), δηλαδή προβλεπόταν επιβολή κυρώσεων για την αντίστοιχη παράβαση της μη αποστολής όλων των απαιτούμενων στοιχείων και δεδομένων.

19. - Εξάλλου και στις διατάξεις τόσο της περιπτώσεως ζ του άρθρου 1 όσο και της παραγράφου 1 του άρθρου 3 της προαναφερομένης υπ' αριθμ. 24996/2840/2011 αποφάσεως του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία, όπως ισχύει, εφαρμόζεται για τον τρόπο συγκέντρωσης, επεξεργασίας και αποστολής των στοιχείων των διενεργουμένων ελέγχων και η οποία λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη κατά τη διαπίστωση των παραβάσεων των ιδιωτικών ΚΤΕΟ, προβλέπεται επίσης η υποχρέωσή τους για την αποστολή προς στο Υπουργείο μέσω του μηχανογραφικού συστήματος του συνόλου των απαιτουμένων δεδομένων της ερμηνευομένης διατάξεως, δηλ. και των αποτελεσμάτων τεχνικού ελέγχου των μηχανημάτων των αυτομάτων γραμμών, και του φωτογραφικού υλικού και των αρχείων τύπου XML όλων των δεδομένων των τεχνικών ελέγχων.

Απάντηση

20. - Κατ' ακολουθία των προεκτεθέντων, επί του τεθέντος ερωτήματος το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Γ' Τμήμα) γνωμοδοτεί ομόφωνα ότι για την επιβολή των κυρώσεων της περίπτωσης (ί) της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της υπ' αριθμ. 3326/212/2015 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αρκεί η διαπίστωση από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της αναιτιολόγητης μη αποστολής από το ιδιωτικό ΚΤΕΟ προς αυτό μέχρι τη 12η βραδινή της ημέρας διενέργειας του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, έστω και ενός μόνο των κατά νόμο απαιτούμενων δεδομένων.


ΕΘΕΩΡΗΘΗ

Αθήνα, 22 Δεκεμβρίου 2016

Η Πρόεδρος του Τμήματος
Βασιλική Δούσκα
Αντιπάρεδρος Ν.Σ.Κ.

Η Εισηγήτρια
Μαρία Σταμέλου
Πάρεδρος Ν.Σ.Κ.

Πηγή: Taxheaven